Una din cele mai performante cutii automate este cea secventiala. Numele inseamna ca schimbarea treptelor se face secvential, adica trebuie sa treci progresiv prin toate vitezele, fara sa sari vreuna. De exemplu, din a 3-a, nu poti retrograda direct a prima treapta, trebuie sa treci in 2, dupa care in 1. De aici vine si numele sau, de la felul in care se schimba treptele.

Cutia de viteze secventiala a fost dezvoltata in anii '70-'80 ca o solutie mai rapida la cutia manuala. Adica inginerii au tot incercat sa gaseasca un mod prin care schimbarea vitezelor sa se faca mai rapid decat cu mana. Asa ca cineva s-a gandit sa inlocuiasca timoneria clasica si maneta, dar si ambreiajul, cu niste sisteme hidraulice sau electronice care sa faca aceste actiuni, micsorand timpul.

Cutia secventiala este, la baza, o cutie manuala cu toate elementele acesteia. Are chiar si ambreiaj, la fel ca o cutie manuala, formata din placa, disc si rulment. Insa sistemul unei transmisii secventiale inlocuieste pedala de ambreiaj si timoneria cu actuatoare mecanice, hidraulice sau electronice. Actuatoarele sunt niste sisteme foarte rapide ce pot decupla ambreiajul si schimba vitezele mai repede ca omul.

In general, cutiile moderne secventiale, cele mai rapide, asa cum intalnim pe diverse automobile de performanta, ce reusesc sa schimbe vitezele prin padele de la volan, utilizeaza actuatoare electronice. Sunt folosite mai multe, in general doua pentru decuplarea ambreiajului si doua sau mai multe pentru schimbarea treptelor.

poza

Mai precis, o cutie secventiala se comporta ca una automta, deoarece nu calci ambreiajul si nici nu trebuie sa schimbi vitezele. Pentru ca aceste cutii au si un mod automat, care schimba singur treptele, in functie de turatie si viteza, astfel incat sa ofere consum redus. Dar in modul manual, fie ca vitezele se schimba de la padele, fie de la levier cu + si -, vitezele sunt schimbate rapid. Cand soferul da comanda de la padele, intr-o fractiune de secunda, actuatoarele calca ambreiajul si schimba si treapta, mult mai rapid decat o poate face omul. Un avantaj mare este si ca sistemul fiind electronic si controlat de computere nu rateaza nicio treapta, asa cum o mai face eroarea umana.

La o cutie manuala, ca sa bagi din treapta a 2-a in a 3-a, trebuie sa calci ambreiajul, sa scoti levierul si sa faci o miscare din stanga jos, undeva in mijloc sus, acolo unde stii ca este treapta a 3-a. In schimb, la o transmisie secventiala, singura miscare pe care o faci este sa tragi levierul in jos, sau sa apesi padela de la schimbator.

In plus, deoarece nu esti lasat sa sari peste o viteza, nu ai cum sa gresesti intr-o cursa. Adica nu e ca si cum ai gresi pozitia levierului si, din greseala, te trezesti ca ai bagat in loc de a 2-a, ai bagat a 4-a... Mai mult, miscarea este mereu aceeasi si nu trebuie sa te gandesti in ce treapta esti, adica misti doar in fata si in spate levierul, alta treaba nu ai. In concluzie, cutia secventiala este fiabila si extrem de rapida.