Cutiile automate erau pana nu demult strict hidramate. Adica schimbarea treptelor se facea de catre un sistem hidraulic complex. Insa acele cutii nu reuseau sa fie mai performante sau economice ca o transmisie manuala, asa ca inginerii au cautat mereu sa le imbunatateasca. A fost astfel lansata si in domeniul auto cutia automata CVT, cutia secventiala sau cutia cu dublu ambreiaj. Dar si cutia robotizata sau, asa cum o numesc cei de la Dacia, cutia pilotata. Ce inseamna asta?

Cutiile de viteze robotizate sunt niste transmisii automate hibrid. Pentru ca, la baza, sunt niste cutii 100% manuale, dar care fac schimbarea vitezelor automat. Mai precis, o cutie manuala functioneaza pe baza a doua miscari ale soferului: apasarea ambreiajului prin pedala pentru decuplare si introducerea intr-o viteza prin levierul schimbatorului.

poza

Aceste doua miscari au fost inlocuite cu sisteme automate. O cutie de viteze robotizata are ambreiaj la fel ca una manuala, dar are si aceeasi etajare si aceleasi rapoarte in interior. In schimb, in loc sa fie montata o timoneria care sa faca legatura cu mana soferului, exista un sistem de servomotoare si actuatoare electrice care fac aceasta miscare. Iar decuplarea si cuplarea ambreiajului se face la fel, de catre un actuator electronic.

Practic, cutia pilotata este o cutie manuala, dar care functioneaza autonom, fara ca soferul sa apese ambreiajul sau sa bage intr-o viteza anume. Dar sistemul este mai complex de atat.

Pe langa cele doua servomotoare care se ocupa de ambreiaj si schimbarea treptelor, cutia robotizata mai are un element: un computer propriu. Acesta citeste informatii de la ECU si, in functie de turatia motorului si de felul in care apasa soferul pedala de acceleratie, le dicteaza celor doua actuatoare cand sa faca miscarea de schimbare a treptei urmatoare, inferioare sau superioare.

poza

Producatorii spun ca o asemenea cutie de viteze este mai fiabila in timp, deoarece nu mai exista bruscarea ambreiajului, piesa electronica raspunzatoare de el facand-o mereu la fel, lin si fara sa produca socuri. Motiv pentru care si durata de viata a kitului de ambreiaj e mai mare, ceea ce nu este deloc rau.

Un alt mare avantaj al unei cutii robotizate este pretul. Si anume, este ieftina, e cea mai ieftina transmisie automata. Deoarece la baza e una manuala cu cateva elemente suplimentare. De exemplu la Dacia, costa doar 500 de Euro in plus daca vrei o cutie robotizata in locul celei manuale cu 5 trepte, ceea ce nu e deloc rau!

La dezavantaje am trece faptul ca cele doua actuatoare care tot fac miscari de decuplare/cuplare ambreiaj, simultan cu selectarea unei trepte de viteza, se pot strica in timp. In plus, schimbarea se face destul de lent, cu o pauza simtitoare intre schimbari, mai incet ca in cazul unei cutii hidramate. Adica de performante inalte nu poate fi vorba sun nicio forma...

poza

Cutia de viteze automata robotizata/pilotata este in concluzie o transmisie hibrid ce reprezinta o solutie buna pentru cei care vor o automata la bani putini. Menajeaza costurile si promite sa fie un sistem foarte fiabil, un compromis excelent pentru cei care s-au saturat sa apese ambreiajul in aglomeratie si vor sa simta si ei confortul unei transmisii care schimba vitezele automat.