Cutia automata de viteze este tot mai intalnita pe automobilele noi. Inainte, cutia automata era disponibila doar pe masinile scumpe, insa acum gasim transmisii automate chiar si pe gama Dacia. Chiar si asa, inca au ramas multi soferi sceptici cu privirea la achizitionarea unei masini automate si prefera cutia manuala. Care sunt, de fapt, avantajele si dezavantajele unei cutii automate?

Confort

Principala calitate a unei cutii de viteze automata este confortul pe care i-l ofera soferului. Soferul nu mai are grija ambreiajului, schimbarea treptelor facandu-se automat. Asadar, cutia automata nu ofera nici pedala de ambreiaj, singurele pedale ale soferului fiind de frana si acceleratie. Lucru excelent in traficul aglomerat al oraselor mari, unde trebuie sa apesi pedala de ambreiaj de sute de ori la o masina cu o cutie manuala.

poza

Consum scazut

Masinile moderne dotate cu transmisii automate de ultima generatie fac ceva ce nu era posibil pana in anii 2000: sa aiba consum mai mic ca o masina cu o cutie manuala. Inainte, masina automata obtinea un consum mai mare, deoarece schimbarea treptelor se facea la o turatie mare, dar acum, o cutie automata de ultima generatie reuseste sa scoata un consum mai mic ca in cazul cutiei manuale. Cutia automata de azi e ajutata de computere si stie exact cand sa faca schimbarea in functie de acceleratie.

Fiabilitate in timp

Cutia in sine este la fel de fiabila ca si una manuala, dar are nevoie de o intretinere mai atenta. Adica in cazul cutiilor manuale uleiul se schimba la intervale foarte mari, dar la cutia automata este nevoie de schimburi mai dese. Cutia manuala are in schimb ambreiajul care este o consumabila si trebuie schimbat din cand in cand. Asadar, dupa ce tragem linie, intretinerea unei cutii automate este mai ieftina ca cea a unei cutii manuale, cu conditia sa facem schimbul de ulei la timp. Nu degeaba sunt si acum modele americane dotate cu cutii manuale din anii '60 si cu milioane de kilometri la bord ce functioneaza ca in prima zi.

poza

Performanta crescuta

O cutie automata din zilele noastre este mult mai performanta ca una manuala. Vorbim de transmisii de ultima generatie cu dublu ambreiaj, care au timp de schimbare a vitezelor mai rapid ca in cazul cutiei manuale. Nu degeaba toti producatorii de super si hipercar-uri au disponibile doar cutii automate pentru masinile lor acum. Mai demult, lucrurile erau diferite, dar acum cutia automata este mult mai rapida.

Te ajuta la condus

Sigur ai invatat la scoala de soferi plecarea in rampa. Cu o masina automata nu vei avea niciodata aceasta problema. Adica masina nu va rula niciodata inapoi cand vrei sa pleci de pe loc. Acelasi lucru este valabil si pentru masinile de off-road, ale caror soferi aleg mereu o cutie automata. Deoarece cand ai cutie automata masina nu va aluneca in spate daca esti intr-o pozitie dificila, ci va ramane pe loc si dupa ce ridici piciorul de pe frana.

Dispare placerea de a conduce

Fanii cutiei manuale sustin ca atunci cand esti la volanul unei masini automate dispare placerea de a conduce. Ca cica numai o cutie manuala te face soferi, ca simti mai bine masina, controlezi mai bine turatia si asa mai departe. Nu este neaparat adevarat, deoarece majoritatea celor care sustin acest lucru nu au mers niciodata cu o cutie automata. La transmisiile mai noi poti schimba manual treptele, uneori chiar si de la padelele de volan, ceea ce iti da un control total.

poza

Mai scumpa la cumparare

Un dezavantaj clar al masinii automate este ca are un pret la cumparare mai mare fata de o masina identica, dar manuala. Acest lucru e valabil si pentru masini noi, dar si second-hand. Ceea ce subliniaza clar ca o cutie automata ofera niste avantaje, iar producatorului i se pare firesc sa ceara niste bani in plus. Dar sunt destui oameni pe care o diferenta de cateva sute de Euro ii face sa renunte la cutia automata.

Mecanism complex

Orice cutie automata este un mecanism de functionare mult mai complex ca una manuala. Adica depinde de un circuit hidraulic, daca vorbim de o cutie hidramata conventionala, sau de niste computere daca e vorba de o cutie automata robotizata sau secventiala. In schimb, o cutie manuala este mecanica si de sine statatoare, nu are niciun senzor sau circuit electric. De obicei, cutia automata este fiabila, insa se pot strica mai multe lucruri daca nu avem grija sa facem revizia la timp.

In concluzie, in ziua de azi, o cutie automata are mai multe avantaje decat dezavantaje fata de cutia manuala. Cei care inca sustin ca o cutie manuala este mai buna pot sa se convinga singuri, conducand o masina automata. Ce-i drept, unii puristi sustin ca daca nu "amesteca in mamaliga" nu simt ca sunt la volanul unei masini. Dar ca avantaje, transmisia automata are ceva mai multe si iese invingatoare in acest versus fara sfarsit.