Transmisiile automate conventionale, cele hidramate, au si o functie mai putin cunoscuta. E vorba de "overdrive", un sistem mecanic ce permite rularea automobilului la viteze mari, in timp ce turatia se reduce.

Cutiile automate clasice folosesc sistemul hidraulic pentru schimbarea vitezelor. Dar sunt limitate in ceea ce priveste viteza maxima, prin raportul ultimei trepte. Evident, atunci cand circuli cu viteza mare, turatia este pe masura iar consumul la fel. Asa ca, cineva, s-a gandit sa mai adauge o treapta finala, special gandita pentru top speed, care sa reduca turatia in timp ce viteza este mare.

O cutie automata de viteze poate sa aiba pana la 9 trepte. Acum, la cutiile moderne, Overdrive-ul face parte din aceste viteze, nu mai este considerat un sistem separat. Dar in trecut, se spunea despre o cutie hidramata ca are 4 trepte si Overdrive, adica un fel de 4+2, 4 trepte inainte + marsarier + Overdrive.

poza

Sunt mai multe sisteme de tip Overdrive, unele localizate direct in cutie, altele localizate chiar in diferentialul puntii spate la automobilele RWD. Cuplarea acestui sistem se face la o anumita viteza si la o anumita turatie, printr-o actionare electronica. Adica atunci cand automobilul accelereaza constant pana la un anumit punct, cand ultima treapta a cutiei are deja turatie mare, sistemul simte si activeaza Overdrive-ul, care nu este nimic altceva decat un angrenaj de demultiplicare. Practic, viteza se mentine, dar turatia scade.

In Overdrive, acceleratia masinii este aproape inexistenta. Daca soferul accelereaza brusc, in vederea efectuarii unei depasiri, Overdrive-ul se dezactiveaza si transmisia se foloseste de una din treptele sale.

Exista unele automobile ceva mai vechi, fabricate inainte de 2005, care aveau acest sistem activat manual. Adica era un buton pe maneta schimbatorului care, odata apasat, reducea turatia motorului si, automat, consumul. Ulterior, acest sistem a devenit complet digital, adica se activa singur atunci cand simtea ca este nevoie.

poza

In transmisiile automate de azi, ultima treapta se numeste Overdrive. Tehnologia a ajuns atat de departe, iar cutiile au chiar si 10 viteze, incat nu mai este nevoie de un sistem auxiliar. Ci acum, OD-ul este doar o treapta a cutiei, ultima, cea care permite croaziere la turatii mici. Iar la cutiile manuale, teoretic, ultima treapta se numeste tot overdrive.

Exista unele modele de cutii manuala la care ultima viteza este cu adevarat un Overdrive. Adica atunci cand bagi a 6-a, simti turatia cum scade dramatic. La unele automobile puternice, care au acum cutii cu 7 viteze manuale, precum Porsche sau Aston Martin, aceasta ultima treapta are tot rol de Overdrive, adica pentru atingerea unor viteze inalte, pastrand o turatie mica.

Asadar, Overdrive-ul a aparut la cutiile automate ca un sistem autonom menit sa scada turatia motorului. Iar ulterior a fost incorporat in transmisie si a fost adoptat, cel putin ca nume, si de catre cutia manuala. Practic, este un sistem gandit pentru a menaja motorul si, indirect, pentru a minimaliza poluarea.

poza