Cutia CVT este printre cele mai populare din ultimii ani care echipeaza automobilele de serie. Numele inseamna Continuous Variable Transmission si, teoretic, este o transmisie fara trepte de viteza, ci cu una singura care isi schimba rotatia. Intalnim CVT-uri pe tot felul de automobile, de la cele de oras, la SUV-uri si chiar la unele limuzine. Dar cum functioneaza ea?
O cutie CVT se foloseste de un design inteligent aparut la inceputul anilor 1900. E vorba de o cutie pe curea sau lant ce uneste doua corpuri conice care se misca astfel incat isi pot schimba raportul de turatie intre ele. Sau, mai recent, lantul se invarte pe doi scripeti care isi schimba diametrul constant. Mai precis, daca lantul de pe un con este in partea de jos, unde diametrul este mare, iar celalalt con are lantul in zona de sus, acesta din urma se va invarti mult mai repede. Cand lantul este la mijlocul ambelor conuri, viteza este egala. Cel mai bine se poate vedea cum functioneaza in imaginea de mai jos.
Practic, daca un con este invartit direct de vilborchenul masinii, turatia motorului poate sa ramana constanta iar viteza sa creasca. Deoarece se schimba raportul in mers pe al doilea con din cutie care transmite puterea la roti, in functie de pozitia lantului. Exista diferite tipuri de transmisii CVT care utilizeaza curele de cauciuc sau lanturi metalice, fie unul singur, fie doua.
Dar care este avantajul unei cutii CVT? Producatorii acestora spun ca este o cutie ideala pentru masini de putere mica si medie, pentru ca ofera o eficienta buna. Daca o transmisie manuala este 100% eficienta, fara pierderi de putere, un CVT ofera aparent o eficienta de 88%. In plus, cutia este astfel gandita incat stie mereu cum sa ofera un raport optim intre turatia motorului si viteza masinii, consumul fiind unul mai redus ca in cazul unei cutii hidramate.
Ca si dezavantaje, cutia CVT este o cutie lenta si lipsita de performante. Nu se preteaza unor demaraje rapide, iar daca motorul este unul foarte puternic, risca sa se strice repede. Nu degeaba nu intalnim transmisii CVT pe automobile performante si puternice.
Exista cutii CVT care au mai multe viteze. Cum asa? O cutie CVT are doar o singura treapta de viteza care isi schimba raportul de rotatie, acceleratia masinii dotata cu asa ceva facandu-se lin. Dar, in ultimii ani, producatorii au transformat aceste cutii CVT intr-unele mai apropiate de cele automate. Mai exact, exista acum cutii CVT cu 6 si 7 viteze, care se pot schimba manual de la padelele de volan sau levier, dar si automat.
In realitate, cutia CVT este la fel ca si pana acum, cu o singura treapta. Insa tehnologia i-a ajutat pe ingineri sa faca aceste cutii cu viteze simulate. Adica au impartit acea acceleratie constanta progresiva in 6 sau 7 viteze, astfel incat soferul sa aiba impresia falsa ca e la volanul unei masinii clasice automate. Vitezele simulate sunt acolo dupa ce, cutia CVT era pe cale de disparitie, deoarece soferii nu apreciau acceleratia constanta. Asa ca au facut o cutie cu o singura treapta intr-una care se comporta si se simte ca o hidramata. Dar, in modul manual, daca ramai intr-o viteza anume, te poti bucura de un cuplu mai mare, deci se dovedeste a fi si folositoare.
Cutiile de tip CVT mai au un avantaj: sunt ieftine. Si usor de intretinut. Motiv pentru care poti gasi automobile automate cu CVT la preturi mai mici decat cutii automate clasice sau cu dublu ambreiaj. Asadar, daca esti in cautarea unei masini obisnuite, de familie, de vacante, poti sa te uiti si la una cu CVT. Deoarece iti ofera un consum mic si un confort pe care doar o cutie automata ti-l poate oferi.