Nu putini sunt cei care cumpara motoare de la dezmembrari din diferite motive. Ori pentru ca cel original a cedat, ori pentru ca anumite piese interne necesita o lucrare scumpa de reparatie, ori pentru ca pur si simplu se doreste inlocuirea cu unul mai puternic sau mai economic. Insa atunci cand cumparam un motor de la dezmembrari trebuie sa stim cateva lucruri. Iata-le!

Testarea si verificarea

Cand avem nevoie de un motor si ne decidem sa-l cumparam de la dezmembrari trebuie sa avem in vedere mai multe lucruri. In primul rand, pentru ca vorbim de o piesa care costa de la sute de Euro la cateva mii, ultimul lucru pe care ne dorim sa-l facem este sa aruncam banii pe fereastra. Asadar, trebuie sa fim in totalitate siguri ca motorul este bun si functioneaza in toti parametrii.

Cea mai buna varianta de a cumpara un motor de masina de la dezmembrari este sa il luam de pe o masina functionala, astfel incat sa-l putem testa. Adica sa luam motorul de pe o masina pe care o putem porni si cu care ne putem chiar plimba pentru a vedea daca motorul trage in normele obisnuite.

Un motor poate fi testat in mai multe feluri. Daca masina e completa si poate rula, cel mai bine este sa facem mai multe plimbari la bord. In primul rand, trebuie sa vedem cum trage motorul, daca mai are viata in el, daca da cu fum pe evacuare, daca fierbe la rulare pe temperatura mare si daca scoate sunete ciudate. Aceste aspecte le putem verifica doar in mers.

Daca cumva masina de pe care vrem sa luam motorul nu mai merge din diferite motive, fie ca i s-au vandut diverse piese, roti, sau alte cele care i-ar permite rularea pe sosea. In acest caz, putem testa motorul si pe loc, dar acesta trebuie neaparat pornit. Macar sa il auzim, sa-l lasam minute in sir sa mearga pe loc pana ajunge la temperatura maxima, sa vedem cum se comporta cand e cald, cum porneste la rece, daca scoate fum si daca are zgomote ciudate la ralanti sau la turatie mare.

Daca motorul pe care vrem sa-l cumparam nu are sunete ciudate, nu scoate fum si nu are o temperatura crescuta fata de cea normala, atunci este un motor care nu da semne ca ar avea probleme majore ce ar costa sume mari de bani ulterior, deci il putem cumpara. Din pacate, este imposibil sa stim in proportie de 100% daca motorul este prefect, pana nu il desfacem bucata cu bucata.

poza

Motoarele cumparate online sau date jos de pe masina

De multe ori, un cumparator nu are sansa de a testa la fata locului un motor pentru ca il cumpara dintr-o localitate indepartata sau pentru ca motorul a fost deja dat jos de pe masina. In acest caz, cativa cumparatori cumpara motoare online care ulterior le sunt trimise prin curier sau le cumpara fara sa le auda mergand. Dar in acest caz sunt mai multe riscuri ce trebuie cat mai mult minimalizate, ca sa gasim un motor bun.

In primul rand, daca cumparam un motor pe care nu il vedem functionand in fata ochilor, trebuie sa stim de la cine il cumparam. Adica trebuie sa cumparam motoare "in orb" numai de la vanzatori calificati, verificati, cu multe clificative pozitive online si recenzii pozitive venite din partea altor cumparatori. Daca avem vreo urma de indoiala asupra seriozitatii vanzatorului, trebuie sa ne asteptam la tepe si la probleme cu motorul ce aparent este o afacere buna.

Mai trebuie ulterior sa ne informam bine despre componentele motorului. Adica trebuie sa ne asiguram ca este complet cu toate anexele si accesoriile, instalatie electrica si computer ECU, gata de pus pe masina.

Si, nu in ultimul rand, trebuie sa ne asiguram ca vanzatorul garanteaza ca motorul a fost dat jos de pe o masina functionala, inainte sa fie dezmembrata. Iar acest lucru se poate verifica de obicei usor, atunci cand cerem garantie pentru motor: in caz ca acesta nu functioneaza, sa-l returnam pe cheltuiala vanzatorului.

Problema cu motoarele cumparate in orb este ca, daca cumva avem parte de o surpriza neplacuta, iar motorul sa aiba probleme, degeaba returnam motorul si ne recuperam banii, pentru ca manopera este un cost destul de ridicat, mai ales si pentru montare si pentru demontare.

Probleme posibile ale unui motor second-hand

Un motor cumparat de la dezmembrari poate avea multe probleme. Poate a fost scos de pe o masina lovita si acum blocul este spart sau fisurat, poate are tampoanele de prindere indoite sau poate ca are piese de la interior dereglate. La fel, un motor poate ca nu mai are compresie sau are diverse piese, simeringuri sau garnituri uzate si scoate fum sau fierbe in regim de functionare normala. Un motor poate avea garnitura de chiulasa arsa, poate avea probleme la electrica sau cu diversi senzori si cand il montam sa nu porneasca.

Ideea este ca un motor pe care nu il vedem functionand din prima are o lista lunga de posibile probleme. Tocmai de aceea un motor care este inca pe masina si care poate fi testat are un pret mai mare decat motoarele care sunt deja date jos de pe masina, chiar daca se mai adauga si pretul manoperei pentru a-l scoate inainte de vanzare.

poza

Revizia motorului cumparat de la second-hand

Dupa ce am pus motorul cumparat din dezmembrari pe masina, trebuie sa-i facem o revizie obligatorie. Mai exact, trebuie sa inlocuim cateva piese si cateva consumabile.

Daca motorul este pe curea, trebuie sa-i schimbam neaparat distributia si pompa de apa. Dupa aceea, trebuie sa ii punem filtru nou de aer si de ulei, sa-i punem bujii noi si eventual o pereche de fise noi. Nu stim cum a fost depozitat motorul si orice piesa de cauciuc poate fi uzata, la fel si flansele sau rotile dintate care ruginesc daca stau nemiscate mult timp.

Urmeaza curelele de accesorii, rolele intinzatoare si flansele principale care trebuie sa fie schimbate cu unele noi. Dupa care, in motor trebuie pus ulei nou dupa ce am facut verificarea cu un ulei vechi, ca functioneaza in parametri.

Instalatia de racire trebuie curatata in prealabil cu cateva schimburi de apa distilata, inainte sa bagam antigel nou de calitate pentru a ne bucura de o racire mai buna pe vreme calduroasa. Nu strica nici un set de furtune noi, daca cumva cele de pe motor sunt deteriorate sau au fost taiate prost la demontare.

Nu trebuie sa ne mire, daca pe langa costul initial al motorului, mai scoatem din buzunar aproximativ 1500-2000 de lei pentru revizuirea totala a acestuia.

Omologarea

Ultimul pas este omologarea. Dar numai in cazul propulsoarelor care au serie si in cartea masinii este trecuta aceasta. Sunt masini precum cele din gama BMW ale caror motoare nu au serie trecuta in carte, iar masina poate avea orice motor, cu conditia sa aiba acelasi numar de cilindri si aceiasi parametri.

Majoritatea motoarelor insa au serie unica pe ele. Aceasta trebuie trecuta in cartea masinii pentru a putea trece o inspectie periodica si pentru a merge in legalitate. Motiv pentru care trebuie omologat de un centru RAR. Iar pentru omologare trebuie sa detii un document de provenienta, respectiv factura si chitanta de la centrul de dezmembrari de unde l-ai cumparat.

Omologarea costa aproximativ 200-400 de lei, in functie de masina si de motor si se face dupa cateva teste la fel ca in cazul unui ITP: test de noxe, fixarea motorului pe caroserie si asa mai departe.

Odata motorul cel nou omologat, poti circula cu acesta in voie multi ani de acum inainte, daca cei de la service-ul la care ai montat "inima masinii" tale au facut o treaba buna si nu au lasat nicio piesa importanta pe afara. Si de multe ori, soferii au surpriza placuta de a gasi in motorul cel nou putere mai mare, mai multa liniste si chiar un consum redus. Exista insa si cazuri in care rezultatele finale nu sunt dintre cele mai bune. Dar noi speram sa aveti parte doar de experiente placute cu motoarele cumparate de la dezmembrari.