In tentativa de a face o economie de bani, multi soferi aleg sa cumpere un set de anvlope bune pentru tot sezonul, fie vara, fie iarna. Adica asa numitele anvelope all-season sau mixte. Sunt bune de ceva anvelopele astea care nu sunt nici cal, nici macar? Merita sa investim banii intr-un set de pneuri all-seasons?

Anvelopele all-season nu sunt un lucru nou, ele fiind inventate prin anii '70. Iar faptul ca inca sunt la vanzare si dupa atatea decenii demonstreaza ca exista clienti pentru ele si ca lumea le cumpara. Dar de ce sa luam niste anvelope mixte in loc sa avem doua seturi separate, unul pentru vara si altul pentru iarna? De ce nu are toata lumea anvelope de acest gen pe masina daca sunt asa de bune?

Asemenea anvelope dedicate intregului an sunt bune pentru automobilele care circula in tari in care iarna este scurta si blanda. Adica acolo unde asfaltul nu ramane mult timp acoperit de zapad sau polei, iar zilele de iarna grea sunt foarte putine in comparatie cu cele calde. De exemplu, Romania este o tara in care anvelopele mixte pot reprezenta o solutie buna.

poza

Profilul unei anvelope mixte este impartit in jumatate, avand si suprafata de rulare ideala pentru vara, silentios, dar si jumatat pentru iarna, cu blocuri mai adanci si santuri in V, capabile sa evacueze apa la viteze mari. Dar acest lucru inseamna ca nu ofera o aderenta optima nici vara, nici iarna, ci ofera o aderenta potrivita in orice sezon. Iar daca vom circula pe carosabil acoperit de zapada, gheata sau polei, putem avea probleme deoarece profilul nu permite o "agatare" buna a anvelopei si putem ramane impotmoliti.

Franarea, pe langa aderenta, este o alta problema. Daca avem automobilul usor, adica cu o greutate ce nu depaseste 1,5 tone, putem folosi anvelope mixte. Insa daca avem o masina grea, care inseamna o masa crescuta la franare cu forta cinetica mare, trebuie sa avem cea mai buna franare pe orice tip de carosabil. Daca am avea un SUV de mari dimensiuni, precum un Volkswagen Touareg, de exemplu, dotat cu pneuri mixte, o sa ne dam seama ca la franare urgenta iarna sau vara, ne vom duce... sanie din cauza ineritiei. Asa ca in asemenea cazuri, cand avem o masina grea, este recomandat sa circulam doar cu anvelope dedicate de sezon.

poza

Exista pe piata si anvelopele de vara, omologate pentru iarna, cum sunt cele de la Michelin, model CrossClimate. Acestea sunt niste anvelope care vara se comporta exact ca unele de vara, dar, datorit profilului special gandit, au aderenta si iarna pe zapada sau polei, iar materialul isi pastreaza proprietatile indiferent de temperatura. Acestea sunt mai bune ca anvelopele clasice all-season deoarece ofera aderenta si franare optime cand e cald, adica in sezonul mai lung, iar in cele 2-4 luni de frig ofera aderenta satisfacatoare. In schimb, pneurile mixte ofera aderenta satisfacatoare mereu...

poza

In concluzie, e bine de stiut ca anvelopele mixte sunt bune in anumite conditii. Adica daca avem o masina usoara si daca circulam in zone in care iarna autoritatile curata strazile. Daca locuim intr-o zona de munte in care ninge din abundenta, s-ar putea sa avem nevoie de anvelope de iarna. In plus, trebuie stiut si ca anvelopele mixte sunt bune pentru masinile cu performante decente, nu sportive, dar si ca se uzeaza mai repede, fiind utilizate 12 luni pe an.

Ca bani, pretul unui set de pneuri mixte este asemanator cu cel al unui set de iarna sau vara. Insa te bucuri degeaba ca nu mai schimbi rotile cand vine caldura, deoarece in loc sa te tina 5 sezoane, aceste anvelope te vor tine doar vreo 3, fiind purtate non-stop. In schimb, daca ai doua seturi, durata de viata va fi dubla. Asa ca in timp, doua seturi separate se pot dovedi o afacere mai buna. Cert este ca soferul roman trebuie sa stie exact ce masina conduce, pe unde conduce si cat de repede conduce, daca vrea sa-si cumpere anvelope all-season. Sunt acele anvelope bune la orice si bune la nimic.