In unele zone ale Romaniei deja ninge, semn ca iarna se apropie cu pasi repezi. Conform legii, dar si prin prisma sigurantei rutiere, automobilele trebuie sa fie incaltate cu pneuri de iarna atunci cand circula pe carosabil acoperit de polei, gheata sau zapada. Insa dincolo de suprafata de rulare, trebuie retinut ca pneurile de iarna nu sunt exclusiv de zapada. Cert este ca e musai sa le montam cat mai repede. Iata cum sa verificam anvelopele noastre vechi daca mai sunt bune si in sezonul actual.

Toti soferii care au fie in boxa, fie pe balcon, fie intr-un hotel de anvelope un set de iarna pe care urmeaza sa-l monteaza acum, trebuie sa stie daca acele cauciucuri mai sunt bune de utilizat in siguranta. Din pacate, multi soferi se iau numai dupa profilul anvelopei, daca acesta are "carne" multa, este bun. Insa anvelopele trebuie sa fie testate ceva mai complex, daca tinem la siguranta noastra.

Suprafata de rulare

Ca sa testam suprafata de rulare a unei anvelope trebuie sa folosim o moneda de 5 bani. Moneda are un semn orizontal, o linie dreapta, care marcheaza 5 milimetri. Daca introducem moneda in profilul anvelopei si se vede linia, acea anvelopa nu mai este buna. Orice pneu care are o suprafata de rulare mai mica de 5 milimetri nu mai este un cauciuc de iarna. Anvelopele de iarna au profil atunci cand sunt noi de 8-10mm, ca sa aiba aderenta mare, dar daca acel profil scade la sub 5 milimetri, nu mai prezinta siguranta la rulare.

poza

Peretele lateral

Vechimea este un factor care duce la aparitia unor crapaturi pe peretele lateral al cauciucului. Insa nu doar imbatranirea naste crapaturi, ci si depozitarea defectuoasa si pastrarea anvelopei la soare. Poate fi un cauciuc vechi de numai 2-3 ani si sa fie plin de crapaturi, daca a fost lasat in lumina directa a soarelui. Peretii laterali ai unei anvelope sunt subtiri, sunt realizati dintr-un material elastic, ca sa ofere flexibilitate pneului in mers. Asadar, aici este zona in care apar prima oara crapaturile. Aceste crapaturi se pot adanci si pot duce la explozia cauciucului.

poza

Duritatea materialului

Imbatranirea unui cauciuc de iarna mai are si alte simptome, pe langa aparitia crapaturilor mentionate mai sus. Orice anvelopa este construita din materiale pe baza de cauciuc, iar cauciucul este un material care "expira". Si expira in sensul ca unele ingrediente din material se intaresc, iar acest lucru se vede foarte repede si pe suprafata de rulare, peretele lateral sau chiar la felul in care se comporta pneul. Daca o anvelopa este prea veche, isi pierde atat elasticitatea, intarindu-se tinuta de drum, dar si suprafata de rulare. Daca e prea veche, suprafata de rulare care candva era moale si aderenta se poate transforma in ceva rigid, in care nu intra nici unghia, ce va aluneca pe carosabil uscat usor, iar pe suprafata umeda sau pe polei se va duce sanie. Rigiditatea anvelopei duce de multe ori la accidente grave.

Echilibrarea anvelopei

Anvelopele de iarna de calitate sunt testate in fabrica inainte sa iasa pe poarta. Adica sunt testate sa fie echilibrate si sa necesite cantitati minime sau deloc de plumb la vulcanizare. In timp, din cauza gropilor, socurilor, din cauza stationarii indelungate sau din pricina unor cuie/suruburi infipte in ele, anvelopele isi pierd din echilibru. Daca simtim vibratii in volan, inseamna ca pneul si-a pierdut din echilibru si s-a deformat. Va putea fi readus la punctul zero cu mult plumb, dar nu mai prezinta siguranta si trebuie schimbat.

poza

Starea generala a anvelopei

Pe langa aspectele de mai sus, e bine sa inspectam cauciucurile vizual. Sa vedem daca exista undeva o uzura prematura, neuniforma, cauzata de geometria proasta a rotii, sa vedem daca sunt obiecte perforante, precum cuie si asa mai departe, sa vedem daca exista in peretii laterali ciupituri cauzate de borduri sau sine de tramvai sau daca exista galme cauzate de gropi. Orice dauna a rotii care nu poate fi usor rezolvata la vulcanizare, cum ar fi peticirea unei gauri mici de 2-3 mm, duce la inlocuirea anvelopei. Ultimul lucru pe care ti-l doresti este sa ajungi in concediu la munte in Austria si sa faci explozie pe autostrada din cauza unei galme vechi care a slabit peretele lateral.

Daca anvelopele tale trec cu brio aceste teste, inseamna ca mai pot fi utilizate si in acest sezon. Dar iti recomandam sa le reiei si in iarna viitoare, ca sa te asiguri ca, de fiecare data cand le montezi pe masina sunt in stare buna si ca beneficiezi de siguranta totala.