Acumulatorul auto este o piesa auto consumabila de pe masina noastra. Noi ii spunem baterie, insa denumirea corecta este de acumulator. Deoarece acumuleaza energia electrica in mod repetat prin incarcare. Si chiar daca toti soferii o folosesc zilnic, putini stiu cum functioneaza si de ce la un moment dat cedeaza si trebuie sa o inlocuim.

Bateria de masina este un acumulator cu incarcare rapida de tip plumb-acid. In general, fiecare baterie auto are 6 celule a cate 2 volti fiecare, legate in serie. Fiecare celula are placi din plumb unele catod, altele anod, acoperite cu dioxid de plumb. Mai precis, unele sunt pozitiv, altele sunt negativ. Placile sunt inundate intr-o solutie bazata pe acid sulfuric.

Acumulatorul trece printr-o serie de schimbari interioare in momentul in care este incarcata, fie de alternatorul motorului, fie de un redresor. In timpul incarcarii, placile trec printr-o reactie chimica si elibereaza electroni care sunt inmagazinati. Cand bateria se descarca, acidul din solutia de electroliza transforma suprafata placilor acoperite cu dioxid de plumb in in sulfat de plumb. Practic, produce electroni la incarcare si ii elibereaza sub forma de energie electrica, descarcandu-se.

poza

Ce scrie pe eticheta unei baterii auto?

In general, cine cumpara un acumulator auto se uita la amperaj. Acesta trecuie sa fie conform cu cerintele producatorului auto. Insa eticheta mai are si alte detalii. De exemplu, o valoare importanta ce trebuie stiuta de soferi este puterea de pornire la rece. Un numar, de exemplu 800A (EN) ne spune ce amperaj scoate bateria timp de 30 de secunde in sarcina la o temperatura de 0 grade, fara ca tensiunea sa scada sub 7.2 Volti. Cu cat valoarea este mai mare, cu atat acumulatorul este mai performant.

Pe baterie, nu neaparat pe eticheta, ci stantat undeva in partea superioara, mai este trecuta si data de fabricatie. Un lucru bun de retinut daca vrem sa cumparam o baterie noua, dar care ar putea sa fie statuta printr-un depozit de ani buni.

poza

Cand stim daca bateria "a murit"?

Bateria auto de masina ne poate lasa in orice clipa, insa, in general, acest lucru neplacut are loc in anotimpul rece. Atunci cand temperaturile negative reduc eficienta solutiei de electroliza si celulele din plumb nu mai reusesc sa faca procesul chimic cum trebuie.

De obicei, daca alternatorul incarca si bateria ne-a lasat, nemaiavand putere sa invarta motorul, acea baterie a ajuns la sfarsitul vietii. Daca insa bateria a cedat in urma unor consumatori, fie ca am uitat un bec aprins, farurile sau sunt probleme cu alarma, acea baterie isi va reveni dupa incarcare. Din pacate, majoritatea cazurilor de baterii moarte pe timp de iarna sunt cazuri critice care se solutioneaza doar cu schimbarea.

poza

Ce baterie sa cumparam?

In primul rand, trebuie sa ne asiguram ca bateria noua pe care o cumparam este de amperaj potrivit cu nevoile automobilului. Trebuie sa ne uitam in manualul de utilizare ca sa vedem ce baterie ni se potriveste sau sa consultam un catalog de acumulatori. Nu este nicio problema daca vom cumpara o baterie de amperaj mai mare, acest lucru avand numai avantaje. Daca vom cumpara insa o baterie de putere mai mica decat cea recomandata de producator, s-ar putea sa avem oscilatii ale farurilor la ralanti.

Ca sfat final, va recomandam sa va documentati putin inainte de a achizitiona o baterie. Nu cumparati cele mai ieftine produse si nici cea mai ieftina gama a unui producator renumit. Au fost cazuri de baterii calitative care au tinut doar 2 ani sau cazuri de baterii romanesti care au tinut 5-6 ani. Cert este ca, in general, bateria ar trebui sa te tina fara probleme cam 4-5 ani daca este buna. Si cum nu ai metode prin care sa o verifici inainte sa o iei, totul tine de noroc.