Din cand in cand, acumulatorul masinii noastre cedeaza. Fie de la vechime, fie pentru ca l-am folosit gresit sau ca a cedat un element din interior, cauza conteaza mai putin, insa avem nevoie de unul nou. Fara baterie, masina noastra nu mai poate functiona. Asa ca avem doua variante: fie incercam sa-l "resuscitam" pe cel vechi, fie luam unul nou-nout.

Bateria auto care a murit, adica acumulatorul care nu mai ofera curent, poate fi readus la viata in unele situatii. De exemplu, daca am uitat farurile aprinse si s-a consumat de tot, sunt sanse sa-l reincarcam si sa-i readucem starea initiala. Dar daca bateria ne-a lasat balta deodata, brusc, fara vreun motiv aparent, inseamna ca are o problema interna, situatie in care trebuie sa o reciclam si sa luam alta. La fel si cand avem o baterie veche ce nu mai reuseste sa inmagazineze curent. Adica degeaba functioneaza bine alternatorul si incarca, daca elementii din interior, din cauza vechimii, s-au deteriorat, la fel si solutia catalitica, iar bateria nu mai are cum sa tina energia electrica in ea.

poza

Daca un acumulator merge redresat si incarcat, atunci il putem folosi fara probleme in continuare, cu exceptia situatiei in care este vechi si reincarcarea nu-i readuce energia decat pentru o scurta perioada de timp. Cand trebuie sa schimbam bateria, lucrurile sunt clare. Mergem la un centru care vinde baterii sau cumparam una online. Dar cand cumparam acumulatorii online trebuie sa stim cateva lucruri.

De exemplu, trebuie sa ne asiguram ca bateria noua are bornele asezate ca cea veche, astfel incat sa nu ne trezim cu o baterie cu borne inversate care nu intra sub capota noastra. Dupa borne, mai trebuie sa verificam si dimensiunea, pentru ca nu toate bateriile au aceeasi marime. La fel, daca vom cumpara o baterie mai mare, nu va intra in tava de sub capota.

poza

Dupa ce am stabilit ca este cu bornele cum trebuie si de dimensiunea potrivita, ne uitam la amperaj. Nu este nicio problema daca vom cumpara baterii auto cu amperaj mai mare decat cel recomandat de producator. Nu se arde nimic si nimic nu este suprasolicitat, asa cum cred unii. Singura problema la bateriile mai puternice ar putea fi dimensiunea ceva mai mare. In schimb, nu este bine sa punem o baterie de amperaj mai mic. Adica daca producatorul masinii noastre ne zice sa avem o baterie de 90 Ah, dar noi punem una de 65 Ah, s-ar putea sa avem probleme. Adica atunci cand circulam cu luminile aprinse sa vedem oscilatii ale farurilor si ale luminilor de bord, semn ca nu exista suficient amperaj.

Referitor la marca bateriei auto, nu iti recomandam sa cumperi acumulatori no-name. Cumpara o marca de renume, dar fii atent si la gamele de produse. Adica pentru masina ta pot fi 2 sau 3 baterii cu aceleasi specificatii, dar cu preturi diferite de la acelasi producator. Trebuie stiut ca cele mai scumpe baterii, in general, sunt mai rezistente in timp, adica te tin ceva mai multi ani, deoarece au in interior niste piese de calitate superioara, iar procesul electrolitic se face mai eficient.

poza

Bateriile auto cedeaza de obicei iarna, cand temperaturile scad dramatic. Atunci acidul din interior isi pierde din eficienta si nu mai reuseste sa sa interactioneze cu placile din plumb. Bateriile mai fac probleme si in cazul soferilor care circula preponderent in oras, pe distante scurte, fara sa iasa la drum intins, la turatie mare, cand alternatorul incarca bateria cu peste 14 Volti constant.

Oricum, e bine de stiut ca daca ne lasa acumulatorul auto, avem niste criterii pe care sa le respectam cand cumparam una noua. Daca stim cateva detalii vom putea fi siguri ca facem alegerea care trebuie.