Automobilele noastre pot fi dotate cu doua tipuri de jante, din aliaj sau din tabla. Anvelopele, evident, pot fi identice, dar atunci cand le avem montate, trebuie sa avem si setul de prezoane sau piulite potrivite. Pentru ca exista niste prezoane speciale pentru rotile de tabla si altele dedicate celor din aliaj. Unele merg in ambele cazuri, altele nu. Care sunt diferentele?

Automobilele care vin de fabrica cu jante din tabla au niste prezoane dedicate, care nu merg si la jantele de aliaj. E vorba de niste prezoane care au partea care apasa pe janta dreapta, imediat dupa filet. Sau o au putin convexa, dar nu conica. Deoarece jantele din tabla sunt mai inguste si au nevoie de o suprafata mare care sa apese pe gauri, prin strangere. Practic, jantele de tabla se centreaza pe gaura centrala si se fixeaza cu prezoanele prin strangere.

poza

Jantele de tabla pot fi stranse si cu prezoanele conice, dedicate jantelor din aliaj. Nu este neaparat recomandat, deoarece prinderea va face sa stranga doar o parte din portiunea conica, in loc de o zona plata mare care sa apese pe toata suprafata din zona gaurii. Iar in timp, aceste prezoane se vor strica in zona inferioara, acolo unde strang janta de aliaj. Dar pot fi un bun compromis daca circulam preponderent cu jante de aliaj si doar cateva luni cu cele de tabla.

In schimb, jantele de aliaj pot fi montate pe masina doar cu un singur tip de prezoane. E vorba de prezoanele conice, ascutite, care imediat dupa filet cu o portiune de 2-3 centimetri conica. Motivul pentru care aceste prezoane sunt singurele bune pentru jantele de aliaj este unul singur. Jantele de aliaj au un perete in zona in care se prind de roata mult mai gros fata de jantele de tabla. Iar gaurile de prindere sunt conice, pentru a se face contactul cu prezonul pe o suprafata cat mai mare. Grosimea jantei nu permite o prindere "pe drept" ca la jantele de tabla, deoarece aluminiul este mai putin rezistent ca otelul si trebuie folosit intr-o grosime mai mare.

poza

Daca am folosi prezoanele "drepte" la jantele de aliaj, una la mana, lungimea s-ar putea sa nu fie suficienta. Iar prinderea se va face doar pe partea de sus a gaurilor conice din jante, iar in timp se poate sa se intample un accident.

In cazul jantelor de aliaj, prezoanele conice mai au un rol: centreaza roata. Adica fiecare prezon in parte, strans putin cate putin, centreaza roata fara sa mai fie nevoie de inele de centrare sau centrare pe gaura principala din mijloc.

Prezoanele conice sunt de doua feluri: dintr-o bucata sau din noua. Dintr-o bucata, e clar ce inseamna. Din doua inseamna ca partea conica este mobila, realizata dintr-un alt material. Astfel incat, cu cat strangem mai mult prezoanele pe janta, partea conica sa ramana fixata de janta si sa se invarta numai surubul cu filet, apasand pe partea conica. In schimb, prezoanele fixe pot zgaria janta pe interior.

poza

La piulite, lucrurile stau la fel, sunt conice pentru aliaje si drepte pentru table. Tot ce trebuie sa facem este sa alegem prezoanele potrivite in functie de jantele pe care le are masina noastra. In plus, este extrem de important sa ne asiguram ca prezoanele nu sunt prea scurte sau prea lungi. Daca se infileteaza mai putin de 1 centimetru, e prea putin. Iar daca se strang la maxim si janta are joc, sunt prea lungi. Nu am vrea sa circulam cu viteza mare si la un moment dat sa ramanem fara roata si sa producem un accident grav.

In concluzie, prezoanele auto sunt la fel de importante ca alte elemente ale masinii, precum anvelope si jante. Daca din greseala montam ceea ce nu trebuie, ne trezim cu probleme. Mai bine investim intr-un set complet de prezoane si stam linistiti, mai ales daca le cumparam de la un specialist in asa ceva care stie sa ne dea exact produsul potrivit pentru masina noastra.

poza