Masinile mai noi sunt dotate cu o valva de recirculare a gazelor de esapament. Aceasta se numeste EGR, adica Exhaust Gas Recirculation si preia o parte din gazele scoase pe evacuare din motor si reintroduse pentru o ardere suplimentara. Scopul valvei EGR este reducerea emisiilor de carbon, fiind asadar, la fel ca filtrul de particule si alte sistem, un mijloc de respectare a normelor de poluare la nivel european.

Automobilele diesel in special au valvele EGR puse la grele incercari, mai ales cand circula mult timp prin aglomeratia din marile orase. Motorina de proasta calitate, regimul de exploatare la turatie mica si distantele scurte, cand motorul nu apuca sa atinga temperatura optima de functionare, sunt cateva motive care duc in final la colmatarea valvei EGR. Specialistii din service-uri sustin ca 8 din 10 masini diesel fabricate dupa anul 2000 au probleme cu valva EGR.

Gazele de recirculare aduc cu ele si vapori de ulei, dar si funingini rezultate in urma procesului de compresie si aprindere. In timp, acestea se depun in valva EGR care nu mai functioneaza corect si lucrurile incep sa o ia razna. O valva EGR poate avea diametrul de 8 centimetri, dar din cauza depunerilor de calamina, acest diametru poate sa fie redus si la 2 centimetri, ceea ce duce la neplaceri.

poza

In primul rand, trebuie stiut ca o valva EGR cu probleme, care da erori si face motorul sa mearga neuniform, nu se curata cu ozon, cu gaze, cu apa sau alte sisteme care se dau inovatoare. Valva se da jos de pe motor si se curata mecanic, cu solutie care inmoaie calamina sau spray de curatat carburatoare. Este de munca si daca nu o faci bine risti sa strici senzorul sau membrana care o face sa functioneze corespunzator. Asadar este mai bine sa te duci cu masina la un service specializat pentru reconditionare. Daca valva a fost compromisa trebuie inlocuita.

Dar cum stim daca avem probleme cu valva EGR la masina noastra diesel? In primul rand, deodata, incepe sa creasca consumul de carburant. Chiar simtitor, nu cu 1 litru ci cu mai mult. Semn ca motorul nu mai primeste cantitatea de aer necesara, ajungand amestecul sa nu se faca bine. Din cauza valvei EGR stricate, este posibil sa avem un tremurat al motorului cand este rece, la pornire. Un alt semn este intreruperea acceleratiei, adica "masina ne da in nas", in timpul mersului. Iar cel mai cunoscut este atunci cand masina incepe sa scoata fum puternic negru, fie la pornire, fie la schimbarea treptelor de viteza, fie in acceleratie.

Oricum, daca avem aceste simptome este bine sa verificam cu o diagnoza daca sunt probleme la valva EGR. Si daca sunt, ne putem considera norocosi. Deoarece un motor diesel poate avea probleme si cu turbina, cu injectoarele, cu pompa de injectie, cu bujiile sau cu alti senzori, probleme care sunt mult mai costisitoare. Dar un EGR care nu mai citeste bine sau e blocat se rezolva usor si destul de ieftin.

poza