Cu siguranta ai auzit de valva sau supapa EGR, probabil montata si pe motorul masinii tale. Este o valva ce poarta numele de Exhaust Gas Recirculation (EGR) si este un alt mijloc gasit de producatorii auto pentru scaderea poluarii produse de motoarele cu ardere interna.

Valva EGR se gaseste atat pe motoarele diesel, cat si pe cele pe benzina. Si in ambele cazuri functioneaza la fel. Valva este montata langa admisia motorului de unde preia o anumita cantitate din gazele de esapament ale evacuarii si, printr-un circuit de conducte, le reintroduce in admisie pentru a fi arse inca o data. Scopul acestei recirculari a gazelor este scaderea noxelor de tip NOx, prezente la masinile pe benzina, dar extrem de nocive si in cantitati mari la vehiculele diesel.

poza

Cum functioneaza EGR-ul? Valva este realizata dintr-o flansa montata pe traseul de admisie, inainte de clapeta de acceleratie. Senzori si sonde din admisie si evacuare stiu sa citeasca cantitatea de oxigen si, prin intermediul unui computer, ii dicteaza valvei EGR ce cantitate de gaze sa reintroduca in admisie. Gazele sunt preluate de o conducta montata pe evacuare care ajunge in valva EGR. Un solenoid controleaza fluxul gazelor recirculate.

O parte din gazele de evacuare reintra in admisie impreuna cu aerul din atmosfera si ajung in camera de ardere. Aici, arderea suplimentara face ca funinginile nocive sa fie descompuse, rezultand astfel o poluare mai redusa.

Ce se intampla cand reintroducem gazele evacuarii iar in admisie? Valva EGR reduce totodata cantitatea de oxigen primita de camera de ardere, pentru ca acum avem oxigen amestecat cu gaze recirculate. Ceea ce va duce la o temperatura mai redusa in camera de ardere la motoarele diesel care nu folosesc aprinderea bujiilor, iar acest lucru se traduce printr-o putere mai mica.

Masinile pe benzina sunt mai putin afectate de folosirea unei supape EGR, insa cele diesel au o putere scazuta si o explozie provocata prin compresie mai ineficienta. Mai pe limba romana, EGR-ul face ca motorul sa consume mai mult si sa aiba putere mai mica... Dar, cel putin nu mai poluam natura asa de tare!

Printre alte parti negative ale EGR-ului se numara si infundarea mai des a filtrelor de particule de tip DPF. Ai spune, la prima vedere, ca daca noxele pline de funingini sunt recirculate si arse inca o data, vom vedea mai putine particule eliminate, insa rezultatul este tocmai invers. Recircularea gazelor face ca motorul sa aiba o temperatura mai mica de functionare, iar filtrul DPF necesita o temperatura inalta ca sa arda toate depunerile interioare.

poza

In timp, EGR-ul ajunge sa aiba depuneri mari de funingine si calamina, deoarece gazele care sunt recirculate poarta vapori de ulei si cantitati mari de funingini de carbon. Acestea ajung sa se depuna la interior si gura de admisie a EGR-ului, prin care sunt recirculate gazele, dar si intreg circuitul de admisie se pot bloca cu depuneri. Asta va duce la citirea gresita a informatiilor in admisie si evacuare de catre senzori, iar masina va avea un consum mult mai mare si va ajunge sa nu mai traga.

EGR-ul se curata periodic, mai ales atunci cand simtit ca masina nu mai merge cum trebuie. Insa curatarea trebuie sa se faca mecanic, pentru ca acele depuneri nu se curata cu nicio solutie chimica existenta, ci doar cu frecare puternica, fiind calamina in strat gros ce se rascheteaza doar cu surubelnita.

Multi soferi, in special cei de diesel, care doresc performante crescute, fac doua lucruri: scot filtrul de particule si anuleaza valva EGR. Astfel, traseul admisie-evacuare este direct, arderea se face mult mai bine iar performantele sunt imbunatatite. Acele masini sunt usor de recunoscut dupa fumul negru si gros care iese pe esapament. Dar chiar daca au castigat ceva putere, au devenit niste adevarate bombe pe roti care polueaza extrem de mult si care ar trebui interzise.