Multe elemente de directie sunt consumabile la masina, deoarece in timp se uzeaza si necesita inlocuire. Dar sunt consumabile pe termen lung, adica nu se inlocuiesc asa des ca un ulei sau ca un filtru auto. Romania este insa o tara cu sosele de o calitate indoielnica, pline de gropi, asa ca viata elementelor de directie este mult scurtata. Iata care sunt componentele de directie care cedeaza cel mai repede in traficul din tara noastra.

Pivotul auto

Pivotul este o piesa din metal si cauciuc ce conecteaza bascula de fuzeta rotii. In functie de tipul suspensiei si directiei, exista automobile care au un singur pivot pe roata sau mai multi. Pivotul este format dintr-o prindere din otel si un ax cu bila pivotanta, de unde si numele, acoperit de un burduf din cauciuc. In timp, burduful din cauciuc se rupe si intra praf la articulatia bilei, aceasta prinzand joc in timp. De la un simplu zgomot de metal pe metal la gropi, un pivot stricat poate duce la ruperea sa si la producerea unui accident grav. Asadar, cand auzim sunete scoase de pivot, e bine sa-l inlocuim.

poza

Bucsa de bascula

Fiecare bascula se prinde de diferite elemente prin intermediul unor piese din cauciuc si otel menite sa preia din socurile rotilor. De la socuri produse de gropi, de la schimbari de temperatura si de la murdarie, praf si solutie de topit gheata pe timp de iarna, cauciucul se mananca si bucsa se subtiaza, lasand metalul in contact direct cu metalul. Asta duce la jocuri in directie si la sunete de fier pe fier. Bucsaraia nu costa mult si merita schimbata la primele sunete pe care le face.

poza

Bielete antiruliu

Bieleta antiruliu este o alta piesa a sistemului de directie. La fel ca toate celelalte elemente, atunci cand cedeaza, incepe sa scoata sunete si ne da de inteles ca vom ajunge la service. Bieleta antiruliu este o piesa formata dintr-un ax metalic cu doi pivoti la capete. Aceasta bieleta face legatura dintre bara de stabilitate si partea inferioara a amortizorului. Aceasta bieleta contribuie la stabilitatea masinii in viraje, deoarece, daca nu ar exista, masina s-ar inclina excesiv atunci cand merge intr-o curba.

poza

Bieleta de directie

Bieleta de directie este un element al sistemului de directie care conecteaza caseta de directie cu capul de bara. Bieletele sunt ca niste tije, care se regleaza prin infiletare, montate in capetele exterioare ale caseteie de directie. De la socurile pe care le primeste caseta prin roti, bieleta prinde joc si incepe sa scoata zgomot la rulare. In plus, atunci cand miscam volanul, ne vom da seama ca are joc in loc sa avem o directie precisa si inchegata. Bieleta de directie se schimba de obicei impreuna cu capul de bara.

poza

Cap de bara

Capul de bara este piesa care uneste bieleta de directie cu fuzeta. Capul de bara este ca un pivot, format dintr-un suport metalic in care se infileteaza bieleta de directie si un surub cu bila acoperit de un burduf din cauciuc. Aceasta piesa are ca scop preluarea socurilor, dar si mobilitatea stanga-dreapta a rotilor indiferent de pozitia in care se afla. Cam orice soc, o groapa din asfalt sau mersul pe piatra cubica, se transmite direct in capul de bara, ceea ce il face sa fie una din cel mai des schimbate piese de directie.

poza

Caseta de directie

Poate cea mai costisitoare piesa a directiei este caseta. De obicei, socurile au impact major asupra pieselor mentionate mai sus, dar ajung si in mecanismul casetei de directie. Daca se intampla asta, inseamna ca vom avea probleme cu caseta de directie. Care pot fi diferite. Un joc mic, care nu ne afecteaza mult, o scurgere de ulei sau chiar ruperea dintilor de cremaliera, ceea ce duce la o reconditionare totala a casetei. Caseta de directie trebuie sa functioneze bine in orice clipa, deoarece nu am vrea sa se blocheze atunci cand noi vrem sa facem la dreapta si avem 130 la ora.

poza