Caseta de directie este una din acele piese mecanice care se strica destul de des in Romania. Pentru ca starea soselelor nu este cea mai grozava iar rotile lovesc zilnic gropi, denivelari, sine de tramvai sau chiar borduri. Toate socurile pe care le preiau anvelopele sunt transmise in caseta de directie care, la un moment dat, cedeaza.

Caseta de directie este piesa centrala a sistemului de directie care transmite miscarea soferului prin volan catre roti, indicand directia in care sa o ia automobilul. Pana la caseta, socurile din carosabil sunt preluate de anvelope, dupa care de jante, iar de la jante de fuzeta masinii care este conectata prin bielete de directie si capete de bara la caseta de directie.

poza

Chiar si asa, desi sunt mai multe elemente care se pot strica, in cele din urma caseta de directie cedeaza. Pentru ca este o piesa mecanica destul de complexa, cu elemente metalice care functioneaza in contact permanent si orice soc produce, in timp, realizarea unor uzuri interioare.

La o caseta de directie se pot strica mai multe elemente. De exemplu, se pot strica semeringurile laterale prin care culiseaza bratele care duc la bieletele de directie si la capetele de bara. Daca aceste semeringuri cedeaza, incepe sa se piarda uleiul hidraulic al casetei de directie. Se mai poate strica in interior sistemul format din ansamblul pinion-cremaliera, care este practic un sistem cu doua roti dintate. De la socuri, acesti dinti se uzeaza sau chiar se rup, producandu-se un joc crescut in volan. Se mai pot strica si cateva supape si garnituri de la pistonul hidraulic din interior sau alte semeringuri de la conducte.

poza

Cert este ca atunci cand caseta de directie cedeaza, masina va prezenta niste semne clare. De exemplu, daca avem joc marit in directie, adica daca miscam de volan si nu se simte nicio diferenta in directie si se aude un joc metalic, inseamna ca avem joc in interior. La fel si daca ne uitam sub masina si caseta este umeda sau lasa pete de ulei sub ea. E bine sa luam masuri la primele semne ca ne-ar lasa caseta, pentru a evita probleme mai grave ulterior. Cum ar fi sa mergem pe un drum virajat si sa ne lase complet servodirectia, pentru ca am pierdut tot uleiul...

Ce facem cand se strica o caseta de directie? Avem mai multe posibilitati. Cea mai buna, dar cea mai putin folosita metoda este inlocuirea cu una noua. Lucru extrem de costisitor, daca nu facem aceasta lucrare pe garantie. O caseta de directie originala costa de ordinul miilor de Euro. Mai putem cumpara una second-hand de la dezmembrari, lucru deloc recomandat, pentru ca o putem monta si peste 100 de kilometri s-ar putea sa avem aceleasi probleme, daca nu mai grave. In ultima instanta putem repara caseta de directie. De fapt, o putem duce la un service specializat pe reconditionare care ne va lua circa 600-900 de lei.

poza

Reconditionarea casetei de directie este cea mai buna metoda in Romania, deoarece este o solutie economica dar care readuce caseta la starea ei de noua. Toate piesele uzate sunt inlocuite cu unele noi, iar atunci cand e cazul, cremaliera si pinionul sunt umplute iar cu metal iar dintii refacuti. In final, clientul va avea o caseta cu exterior vechi, dar cu toate internele noi.

Din nefericire, in Romania este inevitabila stricarea casetei de directie din cauza gropilor. Macar acum, stim ce sa facem. Si nu strica sa aruncam un ochi pe sub masina din cand in cand, ca sa vedem daca exista scurgeri sau daca gasim o pata de ulei sub motor. Sau, daca ne este mai la indemana, putem verifica mai des lichidul din vasul de sub capota. Numai uitandu-ne din timp si anticipand o eventuala problema, costurile noastre vor fi cat mai minime cand ajungem la service.