In zilele noastre, peste 80% dintre masinile vandute sunt supra-alimentate cu ajutorul unei turbine mecanice. Dar putini soferi stiu din ce este compus un sistem turbo si cum functioneaza el exact. Nu mai vorbim despre piesa numita Wastegate, despre care nu multa lume a auzit. Iata ce face si cum functioneaza.

Turbocompresorul are un principiu de functionare destul de simplu: gazele de evacuare sunt preluate de galeria de evacuare si directionate catre turbina care ajunge sa se invarta chiar si la peste 250.000 rpm. Gazele invart palele turbinei, iar la randul sau, turbina invarte un compresor de care este conectata prin intermediul unui ax. Turbina este cam ca o elice cu pale, dar cu un design special care absoarbe aerul din atmosfera si il comprima pentru a-l introduce sub presiune in admisie.

poza

Insa un turbocompresor nu se poate invarti mereu la viteza maxima si producatorii au inventat un sistem simplu care sa regleze turatia in functie de acceleratie, dar care sa si protejeze turbocompresorul. Se numeste Wastegate.

Aceasta este o valva care face exact ce spune si numele: evacueaza gazele nefolositoare astfel incat sa pastreze presiunea optima in turbo. Wastegate inseamna, de fapt, "poarta de evacuare". Si se intalneste la orice masina turbo, iar fara aceasta piesa componenta a turbinei compresorul s-ar invarti la o turatie uriasa si s-ar autodistruge sau ar baga o presiune nesigura in admisia motorului.

Practic, gazele care invart turbina, daca sunt prea multe, valva Wastegate se deschide si o parte din gaze ocoleste turbina, astfel incat sa fie pastrata presiunea. Gazele suplimentare sunt apoi reintroduse in evacuare, dar ocolind turbina sau, la unele automobile modificate, direct in atmosfera.

poza

Exista valve Wastegate interioare sau exterioare. Adica valve care sunt direct in carcasa turbinei sau in exterior. Valva este controlata de un actuator mecanic, electronic sau cu vacuum, care simte presiunea si stie cand sa deschida valva Wastegate. Daca valva se blocheaza din cauza calaminei, mai ales in pozitie inchisa, masina va trage mult mai bine, dar turbina se va strica si, de la presiunea prea mare riscam sa producem pagube la supapele de admisie ale motorului.

In general, valva Wastegate nu se strica, dar daca ajungem sa reconditionam turbina e bine sa o verificam. La unele automobile cedeaza actuatorul pe vacuum care este usor de schimbat, dar la cele mecanice nu sunt probleme. In acelasi timp, valva se poate regla. Adica se poate regla cantitatea de gaze care invarte turbina, pentru marirea sau micsorarea presiunii si, automat, a puterii. Insa la o masina de strada fara modificari nu este recomandat sa umblam la Wastegate.