Candva, orice sofer s-a gandit sa apeleze la o toba sport, pentru ca este ceva "rebel", ceva inedit, ceva sportiv, agresiv. Si, pana la urma, este una din cele mai accesibile metode prin care sa cresti puterea masinii tale, cel putin, asa sustine lumea... Dar ce avantaje sau dezavantaje are, de fapt, o toba sport, in viata reala?

Castig putere cu o toba sport?

Inca de pe vremea primelor tentative de tuning din anii '90, pasionatii sustineau ca toba sport contribuie la cresterea puterii. In realitate, o toba sport poate da cel mult 1 cal putere in plus, indiferent de capacitatea sau puterea motorului. Pentru ca o evacuare de fabrica este ceva mai restrictiva, avand mai multe filtre de rezonanta care o fac silentioasa. Toba sport, renuntand la acele filtre si fiind mai galagioasa, face ca traseul gazelor de evacuare sa fie facut ceva mai usor. Insa puterea castigata este insesizabila de catre sofer. Numai o modificare totala a evacuarii, cap-coada, va aduce mai multa putere.

poza

Ce avantaje are o toba sport?

Avantaje practice nu exista de niciun fel. Dar sunt avantaje legate de aspectul estetic si de cel sonor. Adica o toba sport, mai agresiva, cu un tips mare, transmite imaginea unei masini agresive atunci cand cineva se uita la ea. Daca vrei sa ii dai propriului automobil un look mai agresiv, ii poti pune o evacuare sport. In plus, zgomotul va fi cu siguranta altul. Daca vrei sa te crezi intr-o masina puternica, fara sa fie cazul, poti modifica evacuarea si sunetul obtinut sa iti dea acea impresie. Am vazut cazuri multe de Logane fara modificari sau de Daewoo Matiz, care aveau toba sport, iar soferul le tura si le accelera, doar ca sa auda sunetul evacuarii.

poza

Are dezavantaje toba sport?

In principal, doar legate de sunet. Daca iti place zgomotul puternic de evacuare, nu te vei plange. Dar s-ar putea la un moment dat sa te saturi de el. Mai ales daca vrei sa pleci la drum intins, iar la 3000 rpm acel sunet devine permanent, iritant si foarte puternic. In functie de toba montata pe masina s-ar putea nici macar sa nu te mai intelegi cu oamenii din habitaclu. Una este in oras, cand se aude doar la turatie, alta e la drum intins. Cu o toba sport montata, o excursie pana in Grecia cu masina se poate dovedi un cosmar.

poza

Este legal sa-mi montez o toba sport pe masina?

Da. Insa trebuie sa te gandesti si la riscul existent ca un control RAR din trafic sa-ti masoare nivelul de decibeli pe care evacuarea ta il produce. Iar daca acesta depaseste limita legala, vei ramane fara certificatul de inmatriculare. Numai Registrul Auto Roman poate stabili daca acea limita a fost sau nu depasita, nu si Politia Rutiera. Sansele sunt destul de mici sa intampini probleme sau sa dai peste un control RAR in trafic, dar trebuie sa te gandesti si la asta.

poza

Cat costa o toba sport?

O evacuare sport finala, caci despre asta vorbim aici, costa de la 200 de lei la 1000 de lei. Unele mai complexe, cu iesire dubla, pot ajunge si la 1000 de Euro. Evident, la 200 de lei s-ar putea sa primesti un produs de calitate slaba, care va rugini in cativa ani. Tobele sport de calitate sunt produse de marci consacrate, din materiale rezistente, dedicate pentru prinderea pe anumite modele, montandu-se fara probleme. In plus, si sunetul este unul special obtinut in urma unor teste, nu un sunet oarecare, deranjant. Deci diferenta de pret poate sa merita investitia.

In concluzie, o toba sport poate fi o achizitie buna pentru cei mai tineri, care inca isi traiesc tineretea. Care nu au copii pe care sa-i trezeasca cand dorm sau care nu sunt interesati de parerea vecinilor deranjati. Exista unele modele auto care vin cu toba sport de fabrica, acestea fiind cele mai bune si recomandate, deoarece sunt suficient de zgomotoase incat sa iti dea impresia unei masini de curse, dar destul de silentioasa incat sa nu deranjeze. Cum este cazul unui Megane RS sau a unui MINI Cooper S.