Sistemul de racire al masinii este un element important care asigura buna functionare in orice conditii. Racirea preia temperatura ridicata pe care motorul o produce in momentul functionarii de la frecarea pistoanelor si de la aprindere, reducand energia termica la o temperatura stabila. In general, motoarele au o anumita temperatura la care functioneaza pentru a avea randament maxim. Un element al sistemului de racire este termostatul.

Cand porneste un motor, termostatul este inchis pentru ca antigelul sa nu se plimbe degeaba prin motor impins de pompa de apa. Atunci cand motorul atinge temperatura optima, termostatul se deschide si antigelul cald este inlocuit cu cel rece din radiator. Atunci cand lichidul este din nou, rece, termostatul se inchide iar astfel incat motorul sa ramana mereu la temperatura optima.

poza

Insa un termostat se mai poate si strica. Daca termostatul ramane blocat pe pozitia inchisa, antigelul nu poate circula deloc si in scurt timp motorul va depasi temperatura maxima de functionare, antigelul va fierbe si motorul se va cala. Din acest motiv, termostatul este dotat cu un arc puternic care il face ca, in momentul in care ceva nu mai functioneaza, sa ramana pe pozitia deschisa.

Dar nici un termostat deschis in permanenta nu este o solutie buna. Asta inseamna ca pompa de apa circula in continuu antigelul fara sa mai aiba timp sa se incalzeasca. Iar acest lucru inseamna ca motorul va ramane mereu la temperaturi mult mai reduse decat temperatura maxima de randament, care este in jur de 90 de grade. Ce se intampla daca circulam cu un motor mai rece decat trebuie?

In primul rand, daca termostatul este mereu deschis, motorul se va incalzi mai greu cand este frig afara, ceea ce este neplacut. Cand un motor este rece, consuma mult. De fapt, aici este marea problema a unui motor cu termostat stricat: incepe sa consume mult pentru ca este rece. Si daca este rece, neajungand la temperatura optima, inseamna ca nici uleiul nu are o temperatura crescuta, ungerea nu se face foarte bine si nici turbina daca motorul este supra-alimentat, nu este unsa corespunzator.

poza

Pe termen scurt, nu se intampla probleme grave daca termostatul este blocat pe pozitia deschisa. De fapt, sunt soferi care circula asa cu masinile ani in sir, fara sa-i deranjeze consumul crescut si caldura putina din habitaclu. Ar fi o problema daca producatorii nu s-ar fi gandit la acest aspect si ar fi facut termostatul sa ramana blocat pe pozitia inchisa.

Cum identificam un termostat stricat? In primul rand, atunci cand plecam de pe loc si circulam cateva minute, fara ca acul de la temperatura sa se fi ridicat, dupa care ne oprim si ridicam capota. Daca radiatorul este cald, desi motorul nu a atins temperatura optima, inseamna ca termostatul e strica deoarece antigelul cald care trebuia sa ramana in motor circula liber prin circuit.

poza

O alta metoda este la drum intins, atunci cand circulam cu viteza si temperatura motorului scade, semn ca fluxul de aer influenteaza temperatura, desi motorul ar fi trebuit sa ramana mereu la temperatura optima de functionare.

Un termostat poate fi de mai multe feluri: simplu sau cu carcasa inclusa. Un termostat banal costa circa 30 de lei, dar poate ajunge si la 500 de lei daca este precum la modelele Peugeot-Citroen, intr-o carcasa complexa cu multe intrari si iesiri de furtune. In acest caz, e bine sa te gandesti de doua ori inainte sa il schimbi daca vezi ca motorul nu atinge temperatura optima.