Putine mai sunt in ziua de azi masinile cu motoare aspirate, majoritatea fiind turbo, pe benzina sau motorina. Insa cele deja trecute de prima tinerete incep sa aiba probleme cu turbina. Turbocompresorul este o piesa care cedeaza la un moment dat, din simplul motiv ca se roteste la turatii foarte mari si lucreaza la temperaturi uriase, asa ca este normal sa se strice intr-o zi. Dar ce facem cand se strica?

Cand ne lasa turbosuflanta avem 3 variante: cumparam una noua, cumparam una second-hand sau o reconditionam pe cea veche. De departe, cea mai proasta varianta este sa luam una second-hand despre care nu stim nimic, daca are jocuri, daca este echilibrata sau daca va consuma ulei in draci. Asadar, turbina second hand nu este o solutie buna.

poza

Achizitia unei turbine noi este cea mai buna varianta dar este destul de inaccesibila majoritatii, deoarece o turbina noua este scumpa. Daca vorbim de un model mai nou poate merita sa cumparam o turbina noua, dar masinile vechi ce deja au depasit 5 ani vechime, si-au pierdut din valoare asa ca s-ar putea sa dam pe turbina cam 20% din valoarea totala a automobilului.

Ramane ca solutie viabila reconditionarea turbinei. Ce inseamna asta? Inseamna ca turbina veche este scoasa de pe masina, dupa care trimisa la un service care se ocupa cu asa ceva. Turbina este formata din mai multe elemente, majoritatea fiind solide, care nu prind uzura in timp. La service turbina este dezasamblata si toate piesele care prind jocuri sunt inlocuite. Aici ne referim la rulmenti, tija, pale, garnituri, etc, astfel incat la final este o turbina veche, cu carcasa veche, dar cu toate piesele importante noi.

Turbinele reconditionate sunt ulterior testate pe banc la turatii mari ce simuleaza functionarea unui motor in sarcina maxima. Daca este nevoie, turbina se echilibreaza, in cazul in care apar vibratii, pe bancul de testare, inainte sa-i fie livrata inapoi soferului. La final, cu doar un sfert din pretul turbinei noi, masina primeste aceeasi turbina dar care se comporta ca in prima zi.

poza

Atelierele de reconditionari si reparatii turbine dau garantie pentru lucrarea efectuata, asa ca soferul nu trebuie sa-si faca griji ca la un moment dat se strica. Evident, garantia este si ea limitata la un anumit timp, deoarece asa cum s-a stricat si turbina de fabrica, va ceda si turbina reconditionata daca nu avem grija de ea. Ce inseamna sa avem grija de turbina masinii noastre?

Turbina are nevoie de ulei pentru ungere si racire. La o masina turbo este indicat sa lasam pana la 1 minut pe loc motorul la ralanti sa mearga inainte sa plecam, pentru a permite uleiului sa unge turbina. Niciodata nu trebuie sa acceleram brusc pana cand motorul este cald, deoarece atunci uleiul este mai vascos si nu circula asa de bine prin instalatia de racire a turbinei. La fel si pentru oprirea unui motor turbo, mai ales daca am mers mai tare. E bine sa lasam la ralanti putin motorul sa circule uleiul si sa raceasca turbina, ca sa nu existe diferente de temperatura mari si sa se dilate anumite materiale. De exemplu, daca oprim brusc motorul, uleiul nu mai circula si turbina se opreste avand temperatura foarte ridicata. In clipa in care am oprit racirea, metalele se pot incinge si mai tare, aparand fenomenul de dilatatie.

In concluzie, daca turbina ta este pe duca, adica daca motorul nu trage si scoate fum pe evacuare, semn ca mananca ulei, e bine sa iei masuri pana nu e prea tarziu. Si cea mai buna masura este sa o reconditionezi. Te costa cam 1000-1500 de lei si macar stii ca ai turbina ca noua. Gata sa mai functioneze in jur de 100.000 de kilometri fara probleme.

poza