Mai multe modele de automobile au inceput sa fie dotate din fabrica cu suspensie pe aer. In trecut, modele Citroen erau echipate cu o suspensie de tip hidro-pneumatica ce folosea un ulei pentru umplerea camerelor de suspensie, dar acum se foloseste exclusiv aerul. Cum functioneaza pernele pe aer si de ce sunt mai bune ca arcurile clasice?

Suspensia pe aer se numeste mai popular "perna pe aer". Adica masina are in loc de arcuri si amortizoare niste perne cu aer, cate una pentru fiecare roata. Aceste perne de aer sunt, de fapt, niste camere extensibile realizate din metal sau cauciuc, care au doua roluri: asigurarea confortului si modificarea garzii la sol a masinii.

poza

O perna de aer auto este formata dintr-o camera presurizata, bratul principal care este si piston, camera secundara din cauciuc, conducte, supape si brate de prindere. Unele suspensii pe aer au camera presurizata dintr-un cauciuc foarte gros, de obicei construit de producatori care fac si anvelope, precum Continental sau Bridgestone. Dar suspensiile mai noi au camera realizata din aluminiu si arata exact ca un amortizor clasic, dar mult mai gros.

Sistemul de suspensie cu perne de aer contine si unul sau doua compresoare electrice de aer, care trimit aer sub presiune catre cele 4 perne de aer, compresorul fiind controlat de un computer. De obicei, masinile dotate cu asa ceva au mai multe reglaje ale suspensiei, atat la inaltimea garzii la sol, cat si la nivelul de rigiditate a suspensiei.

poza

Pernele pe aer auto isi pot extinde lungimea, impingand bratul care este conectat de fuzeta rotii pana la 20 de centimetri, prin umplerea camerei de aer cu mai mult aer de la compresor. Totul, prin apasarea unui buton. Insa acest lucru se face lent, in cateva secunde, nu instantaneu, ca la masinile de tip low-rider, care se folosesc de un rezervor mare de aer pentru eliminarea unei cantitati mari de aer intr-o secunda, pentru ridicarea brusca a rotilor.

Un sistem complex de supape controlate si ele electronic modifica si rigiditatea suspensiei. Pentru ca nu avem nici amortizoare si nici arcuri, la masinile cu perne de aer totul se rezuma la felul in care circula aerul prin supapele din interiorul camerei de presiune. Aerul, spre deosebire de lichid, se comprima. Si daca vrem sa avem o calatorie confortabila, apasam butonul Confort si supapele maresc locul in care sta aerul, iar atunci cand vrem Sport, spatiul se micsoreaza, iar aerul, pentru ca nu are loc mult ca sa se comprime, ofera o suspensie mai rigida.

poza

Din pacate, pernele cu aer la masini sunt niste sisteme extrem de complexe care sunt predispuse la defectiuni, mai ales in tari cu gropi multe, asa cum este Romania. Supapele din interior incep sa cedeze si camera nu mai tine presiune, moment in care compresorul trebuie sa functioneze permanent ca sa tina presiunea constanta. Si, de cele mai multe ori, compresorul e cel care se strica primul. In alte cazuri, cedeaza o perna care pierde aer pe la supape sau pe la cauciucul ce formeaza peretele exterior.

Ce avantaje au pernele auto? Ca poti modifica garda la sol prin apasarea unui buton. Dar si ca se poate modifica rigiditatea. Insa la capitolul confort, exista si suspensii conventionale care ofera acelasi nivel. Asadar, daca nu te intereseaza sa ridici masina in sus si in jos, poate vrei sa ramai la suspensia clasica. Nu de alta, dar la mana a doua sunt destul de scumpe.