De fiecare data cand cumparam un autoturism nou sau second-hand, prima intrebare pe care ne-o punem este legata de motorizarea pe care ne-o dorim. Daca la masinile noi este mai usor, deoarece dam comanda exact de modelul pe care il vrem, la cele second-hand e mai greu. Pentru ca suntem nevoiti sa alegem din ce gasim, iar asta inseamna sa facem compromisuri, fie la dotari, culoare, motorizare, fie la transmisie, an fabricatie, etc. Insa chiar si atunci, motorul este printre cele mai importante criterii de alegere.

Cand avem nevoie de o masina cu motor diesel? O masina diesel este recomandata celor care fac multi kilometri in fiecare an, mai ales in regim extra-urban. Deoarece motorul diesel isi arata eficienta atunci cand circulam mai mult, acea diferenta de consum merita pe termen lung. Si nu in oras, deoarece in oras, cand circulam cu viteza redusa in aglomeratie, mai mult stricam motorul pe motorina. Cand circulam in aglomeratie, cu viteza redusa, motorul diesel incepe sa aiba probleme.

poza

Un motor diesel exploatat incorect incepe sa aiba multe probleme la injectie, valva EGR, la filtrul de particule si asa mai departe. Pentru ca motorina de la pompa este, una la mana, de calitate slaba, dar si pentru ca circuland cu viteza redusa arderea nu se face bine iar temperatura pe evacuare e scazuta, motiv pentru care emisiile sunt bogate in funingini care infunda si se depun pe diverse elemente ale motorului.

Or, daca circulam in regim extra-urban, avand mereu turatie ridicata, motorul functioneaza la o temperatura mare care reuseste sa arda toate aceste emisii. Un motor diesel care circula turat, la viteze si turatii mari, va fi mereu in stare de functionare mai buna ca unul care circula doar in oras. In concluzie, daca stii ca urmeaza sa conduci cam 90% din timp in oras, nu te gandi sa-ti iei un motor diesel deoarece vor urma problemele.

Cand sa cumparam o masina cu motor pe benzina? Un autoturism pe benzina, evident, va consuma mai mult ca una diesel. Si, nu in ultimul rand, va trage si mai putin de la turatie mica decat un diesel care are cuplu aproape instant, imediat de la 1500 rpm. In cazul in care circulam doar in oras, cea mai buna varianta din ziua de azi este o masina pe benzina, cu motor turbo de capacitate mica, eventual si cu un kit de GPL pentru a beneficia de cel mai ieftin carburant de la pompa in Romania. Cu aceasta masina poti face fara probleme si multe calatorii extra-urbane, dar consumul va fi ceva mai crescut decat in cazul unei masini pe motorina.

poza

Vom alege motorul pe benzina si daca vrem sa avem pe termen lung niste costuri de exploatare mai mici. Adica nu vom avea grija unor elemente intalnite la motoarele diesel, predispuse des la a se strica. In plus, piesele auto pentru benzinare sunt mai ieftine, de la filtre si ulei, pana la piese anexe si de supra-alimentare.

Deci, ce motor alegem? Cand vrem o masina second-hand, motorul este destul de important. Poate ca sunt si cazuri in care ne gandim ca, desi cautam o motorizare 2.0 TDi, pana la urma cumparam una pe benzina, deoarece numai pe acea masina am gasit dotarile dorite de noi. Dar in general, poti astepta pana apare pe piata o masina cat mai apropiata de ceea ce iti doresti. Din pacate, romanii au ramas la stadiul de "diesel este cel mai bun", desi tehnologia moderna le-a permis in ultimii 3-4 ani si motoarelor pe benzina sa aiba performante crescute si un consum redus. Asa ca nu strica sa inlocuim motoarele diesel cu cele pe benzina, indiferent daca vrem sa achizitionam o masina noua sau second-hand.