Foarte multe masini, in special cele mai vechi de 10 ani, incep sa aiba problemele cu geamurile laterale. Mai precis, acestea incep sa faca figuri la deschidere si la inchidere, semn ca ceva este stricat. Pe partea electrica pot fi butoanele, mai ales daca sunt cu functie de confort, dar pe cea mecanica sunt in general macaralele. Acestea se slabesc in timp si ajung sa nu mai fie lipite de geam. Dar de ce se strica macaraua de la geamul masinii?

Macaralele auto sunt niste parghii ce ridica geamul cu ajutorul unui motor electric sau cu ajutorul unei manivele manuale. In partea de jos, acolo unde se leaga de macaraua metalica, geamul are niste lipituri cu rasina epoxidica si niste piese de plastic lipite. Acest punct de prindere este cel mai vulnerabil punct al intregului sistem de macara auto. In timp, ce la caldura soarelui, de la schimbarile de vreme, adezivul incepe sa crape si lipitura plasticului de geam cedeaza. La fel se intampla si cand avem masina foarte murdara si e mult praf pe geamuri, iar noi le deschidem. Praful intra in cheder si de fiecare data cand ridicam si coboram geamul vom forta din ce in ce mai tare sa treaca de cheder.

poza

Cel mai rau cedeaza macaralele auto pe timp de iarna. Atunci cand avem geamurile inghetate si noi vrem sa lasam geamul, fie sa fumam, fie sa luam bonul de parcare in supermarket. Cert este ca daca geamul e inghetat, nu se va lasa, dar macaraua va trage in jos de geam. Si cum nu coboara, exista riscul sa rupa piesele de plastic ce tin geamul legat de parghiile metalice. La un moment dat, macaraua se va strica.

Nu doar masinile vechi pot avea probleme cu macaraua, ci si cele noi, daca le fortam iarna. Am vazut masini vechi de numai 2 ani care au ramas fara macarale, deoarece motorul electric de coborare era asa puternic incat a rupt prinderea de plastic si geamul a ramas in pozitia inchis, fiind inghetat.

Cand se intampla asta, geamul se va inclina, semn ca una din cele doua prinderi de plastic s-a rupt. E acel moment neplacut cand trebuie sa ajutam manual la ridicarea geamului, in timp ce altcineva apasa butonul de ridicare. In aceasta situatie, nu avem incotro decat sa dam fata de usa jos si sa vedem cum rezolvam problema, fie cu o piesa de prindere noua fie lipind vechea piesa.

poza

Dar se poate intampla sa se strice si motorasul de la macara, moment in care avem nevoie de unul nou. Sau chiar sa iasa de pe sina parghia in X ce ridica geamul, mai ales la portierele din fata care se inchid mai des, iar de la vibratiile loviturii incep sa cedeze. Este clar, geamurile cu cele mai multe probleme sunt cele mai folosite, adica cel de la sofer si cel de la pasager.

Exista insa kituri de reparatie a macaralei, cu toate elementele necesare. Adica cu clemele de prindere din plastic, adeziv, unele bucse de cauciuc si in anumite situatii chiar cabluri. Daca nu ne descurcam cu reparatia singuri, putem duce masina la un service auto, dar trebuie sa fim atenti la orele de manopera. Cel mai bine cautam un meserias de cartier care are timp sa se ocupe de asemenea probleme simple, dar foarte enervante pentru sofer. Nu este vorba de siguranta rutiera, asa ca le poate face si nea Nelu, mecanicul de la colt.

In concluzie, este bine sa evitam stricarea macaralelor auto avand grija de ele. Iarna sa ne asiguram ca geamurile nu sunt inghetate si sa ducem mai des masina la spalatorie. Poate cel mai bun sistem de preventie este parcarea cat mai des a masinii la umbra, departe de soarele care face multe pagube.

poza