Suspensia unui automobil este o parte mecanica destul de complexa ce nu se limiteaza doar la un arc si un amortizor. Tot din suspensie fac parte si basculele, bratele, bare de rigidizare, bare de torsiune sau bare stabilizatoare. Insa cele mai problematice sunt, in Romania, elementele care contin piese din cauciuc, deoarece sunt predispuse unor socuri majore cauzate de gropile din asfalt.

Articulatiile unei masini sunt elemente care fac legatura caroseriei cu roata ce calca pe asfalt. Aici vorbim de brate si bascule care au la toate capetele legaturi de tip pivot sau bucsa din cauciuc. Astfel de elemente leaga fuzeta pe care este fixata roata de punte sau de caroserie, permitand miscarea suspensiei sus-jos, dar si miscari laterale si longitudinale, astfel incat tinuta autoturismului la sol sa fie sigura.

Pentru ca, de obicei, cand cedeaza un pivot sau o bucsa la articulatii, toate celelalte elemente din caucuc necesita inlocuire, producatorii de piese s-au gandit la soferi si au pus la vanzare kituri de brate complete, pentru a le face viata mai usoara. Acestea sunt, in general, pentru automobilele care au o suspensie de tip multi-link, cu mai multe brate si bascule, nu la cele cu o suspensie de tip McPherson care are o singura bascula.

poza

Astfel, soferii care incep sa auda zgomote de la supensie, batai, troncanituri, semne care dau de gol ca bucsaraia sau pivotii au cedat, au de acum o varianta mai usoara. Cauta un kit de brate complet pentru masina lor, in functie de seria de sasiu. Mai exact, in loc sa cumpere cate un brat superior stanga, dreapta, sau un pivot, pe care sa-l schimbe si peste 2 luni sa cedeze altul, soferii pot apela la vanzatorii care vand kituri complete. Te duci o singura data la service, schimbi toate bratele supensiei de pe puntea fata si ani buni nu mai ai treaba.

In general, doar bratele de pe puntea fata cedeaza, deoarece acolo este motorul si greutatea este mai mare, iar faptul ca rotile vireaza si absorb socurile gropilor din mai multe unghiuri, nu ajuta deloc. Foarte rar cedeaza si elemente ale suspensiei spate, insa multe masini au acest tip complex de suspensie multi-link doar pe fata, in timp ce pe spate exista o suspensie simpla cu bascula sau de tip double-wishbone. Iar acestea nu prea cedeaza.

poza

Kiturile de brate contin toate elementele necesare unei reparatii capitale. Adica au bascule si brate noi, cu bucsaraie noua, pivoti, suruburi de prindere si protectii. Dupa montare, tot ce inseamna articulatii sunt puse noi, iar daca amortizorul este in stare buna, fara scurgeri, se poate spune ca toata suspensia este noua si perfect functionala.

Exista kituri de brate originale sau de performanta, adica dotate cu bucsaraie si pivoti din materiale mai rigide, care vor intari comportamentul suspensiei. Sunt si cazuri in care aceste brate au dimensiuni mai mici, daca soferul vrea sa monteze amortizoare si arcuri care vor lasa mai mult masina aproape de sol. Dar, in general, soferul normal care vrea sa circule cu automobilul in siguranta, le va inlocui cu piese normale.

Pretul unui kit complet de brate pentru un autoturism incepe de la 450 de lei si poate ajunge la peste 2000 de lei in cazul masinilor mai mari si mai scumpe. Dar daca ar fi sa cumparam elementele pe rand si sa platim manopera separat pentru fiecare interventie la mecanic, am ajunge la preturi duble. Asadar, achizitia unui kit de brate este o afacere buna, atat pe parte financiara, cat si daca ne gandim la siguranta rutiera.

poza