Toate masinile cu motoare supra-alimentate sunt dotate cu un intercooler, fie ca vorbim de compresor mecanic sau de un turbo-compresor. Acest intercooler este o piesa de racire a aerului exact cum este radiatorul de apa la motor pentru antigel si fara aceasta piesa motorul nu ar mai functiona cum trebuie.

Ce face un intercooler?

Un intercooler este un radiator de racire pentru aer, format din doua capete metalice sau din plastic si mai multe elemente din aluminiu despartite de lamele subtiri tot din aluminiu sau din cupru. Aerul intra pe o parte si iese pe cealalata parte dupa ce a fost racit de aerul care trece prin elementele radiatorului.

Intercoolerul este montat intre turbo-compresor si galeria de admisie, racind aerul care se incalzeste puternic de la turbina incinsa de gazele de evacuare. Asadar, inainte sa intre in motor, aerul trece prin intercooler unde se raceste de la viteza masinii care face sa circule aerul din atmosfera pe suprafata de lamele, exact asa cum se intampla cu un radiator de apa.

poza

Cate tipuri de intercoolere exista?

Cel mai cunoscut tip de intercooler, dar si cel mai folosit la scara larga, este intercoolerul numit aer-aer. Adica aerul este folosit pentru racirea aerului. Mai precis, aerul exterior raceste la viteza aerul din interior care intra in admisie.

Mai exista si intercooler apa-aer, un sistem ceva mai complex, care foloseste un lichid pentru racirea aerului din interior. Acest tip de intercooler se foloseste la automobile mai performante sau acolo unde un intercooler obisnuit nu are loc.

Intercoolerul apa-aer

Cum functioneaza un intercooler racit cu apa? In loc sa fie racit de aerul exterior la viteza, acest intercooler este montat intr-o cutie etansa prin care circula un lichid de racire. Lichidul raceste segmentele intercoolerului, racind totodata aerul care circula prin el. Ca si avantaje, un intercooler apa-aer nu are nevoie de spatiu mult si poate fi montat oriunde, adica nu depinde de fluxul de aer din fata masinii. In plus, se poate folosi o gama larga de chimicale sau lichide pentru racire, inclusiv gheata, astfel incat intercoolerul de aer poate sa fie racit extrem de puternic pentru o scurta perioada de timp.

poza

Un intercooler apa-aer are ca dezavantaje faptul ca necesita un sistem separat de racire, cu inca un radiator de apa si o pompa care sa circule lichidul. Dar si ca are nevoie de o sursa electrica pentru functionare. Iar daca este folosit timp indelungat si lichidul de racire nu are timp sa se raceasca bine, acest intercooler apa-aer va ajunge sa functioneze la o temperatura din ce in ce mai mare.

Ce se strica la intercoolere?

In general, intercoolerul fiind montat in partea din fata a masinii, este predispus la indoituri venite din partea pietrelor de pe carosabil. Si pentru ca este montat langa motor, in special la masinile diesel, vibratiile il fac sa trepideze iar partile din plastic se vor dezlipi de miezul central de aluminiu, iar presiunea aerului care circula in interior scade.

De obicei, partile din plastic, adica intrarea si iesirea aerului in intercooler sunt partile vulnerabile. De la temperaturile inalte apar fisuri si, in timp, adezivul care fixeaza centrul metalic de ele cedeaza si necesita reconditionare sau inlocuire.

poza

Ulei in intercooler

Fiind montat dupa turbo-compresor si inainte de admisie, intercoolerul circula aerul cald impins de turbina. Insa daca turbina nu este in cea mai buna stare, mai ales la masinile pe motorina, usor-usor se va infiltra putin ulei in admisie. Ulei se mai poate aduna si din cauza EGR-ului. Dar cert este ca masinile mai vechi pot aduna o cantitate de ulei in partea inferioara a intercoolerului, ceea ce nu este foarte grav, insa ne semnaleaza o problema. Acest ulei trebuie scurs din cand in cand, pentru a opri reintroducerea sa in admisie odata cu aerul care trece prin intercooler.

Asadar, daca ai o masina turbo, pe benzina sau diesel, ai toate sansele sa ai si un intercooler sub capota. Asa ca, data viitoare cand mai ajungi la service pentru revizie sau pentru orice alta problema, spune-i mecanicului sa arunce un ochi si la intercooler. Nu de alta, dar sa nu ai surprize neplacute in viitor.