Dupa disparitia carburatorului, automobilele au fost echipate cu motoare pe injectie, indiferent daca foloseau carburant motorina sau benzina. La inceput a fost injectia mecanica, dupa care cea monopunct electronica, dupa care multipunct, computerizata, pompa-injector sau commonrail la diesel. Astazi, injectia este singura metoda de alimentare cu benzina a motorului, totodata fiind si una din problemele care apar la masinile noi.

Injectoarele auto sunt piesa finala din sistemul de injectie compus din calculator si pompa de benzina sau injectie. Injectorul este o piesa care corespunde cu numarul pistoanelor din motor, pentru fiecare fiind necesar un injector. Pot fi injectoare simple, asa cum se intampla la motoarele pe benzina aspirate, de exemplu, sau pot fi injectoare cu rol de pompa, ca in cazul motoarelor diesel mai vechi. La masinile turbo vorbim de injectoare de mare presiune, capabile sa atinga si 300 de bari la motorizarile diesel.

poza

In ziua de azi, injectoarele sunt niste piese foarte complexe, computerizate, care stiu exact momentul in care sa pulverizeze carburant in motor. Si, fiind in miscare mereu, dar si din cauza carburantului de proasta calitate, injectoarele tind sa se strice la un moment dat, mai ales la vehiculele din Romania.

Cum stim daca se strica injectoarele?

La masinile moderne, atunci cand un injector se strica, apare un martor in bord. Calculatorul simte ca s-a schimbat presiunea in rampa, semn ca fie a scazut presiunea unui injector, fie s-a blocat. Se intampla de multe ori ca un injector sa nu mearga la ralanti, dar la turatie mare sa-si dea drumul. La fel de bine se poate "auto-repara" daca circulam cu viteza mare, la turatie mare, adica atunci cand fluxul de carburant este mai mare.

poza

Daca nu ne spune martorul de bord ca avem probleme cu injectia, ne putem da seama dupa felul in care merge masina. Motorul nu mai merge rotund, incepe sa tremure la ralanti, nu mai trage cum trebuie si consumul incepe sa creasca. In cazurile mai extreme, atunci cand nu merge un injector pentru ca este blocat, motorul poate sa trepideze foarte tare, de parca ar fi volanta dezechilibrata.

De ce se strica injectoarele la automobilele diesel?

Vehiculele diesel moderne au injectoare care se strica destul de des. In primul rand, pentru ca motorina de la pompa este de proasta calitate si nu are suficienti aditivi de curatare, formand astfel depuneri care blocheaza injectorul. Un alt motiv pentru care injectoarele se strica este ca soferii romani circula cel mai mult in oras, la viteze mici, la turatie mica, pe distante scurte, cu porniri dese si cu motorul mergand la rece. Injectoarele, daca nu sunt puse la treaba inclusiv la turatii mari, vor permite calaminei sa se formeze mai usor, ducand la infundarea lor. Exact acelasi lucru se intampla si cu filtrul de particule: daca nu turam motorul mai mult, filtrul se va infunda la un moment dat.

poza

Injectoarele sunt piese destul de scumpe daca le cumparam noi. Ideal este sa le cumparam noi, cele de la dezmembrari putand avea aceleasi probleme ca si cele de pe masina noastra care tocmai s-au stricat. Nu este nici curatarea lor cu ultrasunete o solutie, deoarece se pot decalibra sau se pot defecta si mai rau. Cand un injector se strica e bine sa-l schimbam cu unul nou, daca vrem ca motorul sa functioneze in parametri care trebuie.

poza