Filtrul de ulei este una din cele mai inlocuite piese de tip consumabil din automobilul nostru. De fiecare data cand schimbam uleiul motorului trebuie sa schimbam si filtrul. Insa filtrul nu este o piesa atat de simpla cum credem, iar daca punem un filtru gresit, s-ar putea sa avem probleme mari.

poza

Tipuri de filtre pentru ulei

Exista pentru domeniul auto mai multe tipuri de filtre. Sunt filtre exterioare si filtre interioare. Filtrul exterior de ulei este cel care are o singura intrare si este incastrat intr-o carcasa metalica. Seamana exact cu o butelie mica de gaz si se insurubeaza intr-un loc anume, etansandu-se cu o garnitura de cauciuc.

Filtrele interioare sunt filtrele care se baga intr-o carcasa permanenta de plastic sau metal. Adica acea carcasa ramane mereu aceeasi, dar se schimba doar materialul filtrant din interior. Aceste filtre au o intrare la un capat si o iesire la celalalt capat, avand o forma circulara.

poza

Din ce material este un filtru facut?

In zilele noastre, filtrele de ulei sunt construite din plastic, metal si hartie presata sau fibre sintetice. Carcasa filtrelor interioare este din metal, dar si unele site care sustin materialul filtrant. Plasticul se foloseste in cazul filtrelor interioare pentru a tine laolalta materialul filtrant. In orice caz, acest material filtrant este din hartie presata, care are o forma de zig-zag pentru a i se mari suprafata de filtrare.

poza

Filtrele "fake" de ulei

Filtrele de ulei de la marci necunoscute sau vandute cu ambalaje dubioase, ceea ce inseamna ca sunt false, au preturi mici si o calitate pe masura. Exista filtre extrem de ieftine, cam cu 400% mai ieftine decat un filtru de la un brand cunoscut precum Mahle sau Bosch, care au la interior materialul filtrant din burete. Acest burete se distruge in timp de la caldura si poate infunda traseul de lubrifiere, asadar, asigurati-va ca luati numai filtre cu material calitativ.

poza

Filtrele de ulei performante

Unii producatori de filtre auto au si game de performanta. Aceste filtre ofera o suprafata filtranta mai mare, ofera 2 sau 3 straturi de hartie, site metalice pentru retinerea particulelor mai mari si o valva magnetica ce retine depunerile metalice din ulei. Astfel, uleiul va ramane mai mult timp curat si necontaminat, asigurand o lubrifiere mai buna a motorului.

Cum functioneaza un filtru de ulei?

Orice filtre, intern sau extern, functioneaza la fel. Adica pompa de ulei impinge uleiul fierbinte printr-un orificiu al filtrului, dupa care uleiul trece prin straturile de filtrare si iese pe cealalta parte. Daca nu inlocuim filtrul de ulei la timp, mai ales in cazul masinilor diesel care au un ulei contaminat si mult mai negru, din cauza motorinei, riscam sa acoperim si sa infundam toata suprafata filtranta iar uleiul sa nu mai poate circula de pe o parte pe alta. In acest caz, uleiul va deschide o supapa din filtru si va continua sa circule, dar foarte murdar.

poza

Cand trebuie sa schimbam uleiul?

Uleiul de motor se schimba atunci cand recomanda producatorul, daca masina este noua. Daca avem o masina cu rulaj mare, intervalele de schimb se micsoreaza. De exemplu, la orice masina cu peste 150.000 km la bord e bine sa schimbam uleiul la fiecare 10.000 km, la fel si filtrul de ulei. Nu este o operatiune scumpa, iar acest lucru ne asigura o lubrifiere buna.

Dimensiunea filtrelor de ulei

Masinile mai vechi, in varsta de 10-15 ani, au pentru motoare de o capacitate relativ mica, de 2.000 cmc, niste filtre voluminoase. Acest lucru este cauzat de calitatea uleiurilor folosite in trecut, care se contaminau usor si nu aveau aditivi atat de calitativi ca acum. In zilele noastre, un filtru de ulei pentru un motor de 3.0 litri este mai mic ca pumnul, semn ca suprafata de filtrare este redusa. Din cauza ca acum se utilizeaza uleiuri mai subtiri, cu o vascozitate scazuta indiferent de temperatura, uleiuri recomandate de producatori pentru ca acum motoarele au marje infime, jocul dintre piese e inexistent si calitatea materialelor a crescut.

Indiferent de ce masina ai, iti recomandam sa cumperi filtre de ulei calitative, de la marci cunoscute. Asa vei putea evita instalarea unui filtru fals sau de proasta calitate, care se va dezintegra in ulei si poate produce daune majore.