Cutia de transfer este o componenta a sistemului de transmisie intalnit la automobilele cu tractiune 4x4. Numele spune chiar si ce face: transfera puterea de la cutia de viteze catre ambele punt. Adica, in timp ce o masina cu tractiune fata sau doar spate are transmisie directa, adica motorul trimite puterea la cutia de viteze, dupa care direct la roti prin cardan si diferential, la masinile 4x4, 4WD sau AWD, cumva trebuie sa se transmita puterea si catre cealalta punte. Asta face cutia de transfer.

O cutie de transfer este un alt element de transmisie care vine imediat dupa cutia de viteze. Poate fi o cutie de transfer simpla sau cu reductor. In aceasta cutie de transfer se blocheaza de la buton transmisia 4x4, astfel incat un SUV, cum ar fi de exemplu un Hyundai Tucson, care circula mai tot timpul cu tractiune fata, sa poata functiona si 4x4 in conditii de off-road. Dar cutie de transfer poate sa fie si mai complexa, controlata de computer, astfel incat sa trimita automat puterea catre puntea fata, spate sau catre ambele.

poza

Cutia de transfer, in varianta simpla, este formata dintr-un ax central care preia puterea direct de la cutie, fie direct, fie printr-un cardan. Pe acest ax este o roata dintata care transmite miscarea de rotatie la un ax secundar, fie prin lant, prin printr-un sistem de roti dintate. Astfel, cele doua axe transmit puterea unul catre puntea spate, altul catre puntea fata.

La vehiculele de off-road mai serioase exista si un reductor de cuplu. Adica atunci cand masina intra in teren accidentat extrem, poti sa cuplezi o treapta inferioara a cutiei de transfer, astfel incat masina sa mearga la viteze mult mai mici, dar sa aiba un cuplu urias si o putere de tractiune foarte mare. In general, astfel de sisteme nu prea mai sunt intalnite la vehiculele moderne, totul facandu-se automat si electronic. Adica apesi un buton si calculatorul stie exact cum sa transmita puterea catre axe.

poza

Aceasta piesa auto numita cutie de transfer este un sistem de sine statator, etans, plin cu un ulei special exact ca un diferential. Daca aceasta cutie ramane fara ulei, se poate strica. Motiv pentru care atunci cand facem revizia trebuie sa verificam si nivelul de ulei din cutia de transfer. Ea mai are si niste semeringuri la iesirea axelor, semeringuri care se pot uza in timp si pe acolo poate curge ulei.

Un alt rol pe care il are cutia de transfer este sa egalizeze rotatia dintre puntea spate si cea fata. Pentru ca rotile fata nu se invart mereu cu aceeasi viteza ca si cele din spate, fie din cauza virajelor, fie din cauza unor obstacole. Asadar, cutia de transfer functioneaza si ca un diferential, facand rotile sa se invarta la fel indiferent de situatie, fara sa blocheze o roata anume.

poza

Daca se intampla sa fortam cutia de transfer sau sa circulam cu ea fara ulei, poate sa cedeze. Cauza cel mai des intalnita de stricare este la masinile care au blocare a tractiune 4x4. Adica daca noi cuplam de la maneta sau buton tractiunea 4x4 la viteze prea mari, desi producatorul spune ca trebuie sa se faca pe loc, riscam sa stricam cutia. La fel si daca circulam fara lubrifiere interioara. Insa, in aceste cazuri, putem sa cumparam una second-hand sau sa o reconditionam pe cea veche, lucru destul de costisitor si neplacut, deoarece fara cutia de transfer, masina nu poate functiona.

In concluzie, daca ai o masina 4x4, fie ea Golf 4Motion sau un Land Cruiser, cu siguranta ai o cutie de transfer. Practic, ai doua cutii de viteze: una care selecteaza vitezele si alta care distribuie puterea. Iar data viitoare cand ridici masina pe elevator, sa o cauti si sa o verifici, pentru ca nu strica niciodata.