Toate motoarele termice pe benzina au nevoie de bujii. Acestea fac aprinderea din camera de ardere, lucru de care un motor diesel care functioneaza la o compresie mult mai mare nu are nevoie. In schimb, motoarele pe benzina au nevoie de aprindere la fiecare moment de combustie in cei 4 timpi. Si chiar daca o bujie este o piesa relativ simpla, pe care nu o schimbi foarte des, vorbim de un element esential al motorului.

Tipuri de bujii

In functie de modul in care sunt fabricate, putem spune ca exista 4 tipuri de bujii: cupru-nichel, platina, platina dubla si Iridium. Mai exact, vorbim de materialul din care este realizat varful electrodului care traverseaza bujia. O bujie este practic un electrod izolat de o camasa ceramica. Dar varful acestui electrod este realizat din diferite materiale.

poza

Bujiile cupru-nichel sunt cele mai vechi si functioneaza bine la motoare de generatie veche, dotate cu delocu de tensiune joasa. Varful electrodului are 2,5 mm si este din cupru sau nichel. Aceste bujii rezista putin in timp. Bujiile cu platina simpla sunt niste bujii care au varful electrodului din platina, in timp ce electrodul de impamantare este din otel simplu. Scanteia se face intre aceste doua materiale. Bujiile cu platina dubla au varful din platina iar pe electrodul de impamantare au un disc mic tot de platina. Aceste bujii sunt rezistente in timp si tin chiar si peste 100.000 de kilometri. Ultimele sunt bujiile cele mai moderne, cu varf din Iridium, un varf foarte subtire, dar care conduce energia electrica excelent si produce scanteie puternica. Electrodul de impamantare are tot un disc mic de platina.

poza

Bujiile cu argint exista si ele, dar sunt folosite doar in cazuri rare. Unele automobile de performanta de generatie veche necesita astfel de bujii care au electrodul central din argint, deoarece acest material are cea mai buna conductivitate termica.

Bujii cu mai multi electrozi

Cu siguranta ai vazut bujii cu 2, 3 sau 4 electrozi de impamantare, adica electrodul intern, varful, trimite scanteia catre mai multi electrozi externi. Acest lucru se facea la bujiile de tip platina, pentru a imbunatati conductivitatea, dar la bujiile moderne cu Iridium acest lucru nu mai este necesar. Asadar, bujiile cu mai multi electrozi sunt de domeniul trecutului.

poza

Bujii reci sau calde

Un alt mod de clasificare este in functie de temperatura la care functioneaza. Aici exista bujii calde sau reci. In general, bujiile calde sunt bujiile care au un suprafata izolatoare din varf mai mare, astfel incat se incing mai repede si raman calde mai mult timp din cauza exploziei din camera de ardere. Aceste bujii se folosesc doar in anumite cazuri, atunci cand este nevoie de o ardere mai lenta, de exemplu, atunci cand este vorba de un motor ce functioneaza la turatii mici.

Bujiile reci au o izolatie in varf mult mai mica, iar acest lucru face ca toata caldura acumulata de la ardere sa se disipe mai usor. Adica sunt bujii care raman reci in conditii de presiune, fiind folosite in general la masinile de performanta sau la cele cu turatii mari. Daca incercam sa folosim bujii reci intr-o masina de strada, vom avea probleme cu pornirea.

poza

Cum functioneaza o bujie?

Bujiile sunt "capatul de linie" a sistemului de aprindere. Bujiile primesc un impuls de curent prin fise, de la distribuitor sau direct din bobina de inductie. Masinile moderne au bobine individuale pentru fiecare bujie, in timp ce modelele mai vechi se folosesc de un distribuitor numit si delcou. Sistemul de injectie sau, in cazul masinilor mai vechi, aprinderea electronica, stie cand pistonul este in pozitia de compresie, moment in care aprind bujia acelui cilindrul ca sa produca explozia care impinge pistonul in jos, realizand miscarea. Bujia nu face mare lucru, decat sa preia un impuls electric pe care il transforma in scanteie atunci cand ii spune calculatorul masinii.

poza

Cand se strica bujiile?

Bujiile pot fi considerate consumabile, deoarece, in timp, se uzeaza. Adica suprafata de conductivitate intre cei doi electrozi dispare in timp de la ardere, indiferent de materialul din care este fabricata. Asta va duce la o ardere incompleta, la pierderea puterii si la cresterea consumului. In general, soferul isi da seama usor daca bujiile s-au stricat, pentru ca motorul nu mai merge rotund. Bujiile se schimba in set complet, in functie de cati cilindri are un propulsor. Bujiile isi reduc durata de viata si atunci cand folosim masina pentru calatorii scurte, cand motorul nu are timp sa se incalzeasca.

Sfatul nostru este ca atunci cand este nevoie de schimbarea bujiilor, sa punem la loc exact acelasi tip de bujii. Fiecare bujie are un cod, iar fiecare model de masina are nevoie de un anumit tip de bujie. Asadar, ne putem lua dupa cod ca sa cumparam bujia de care avem nevoie.