Alternatorul este o piesa auto intalnita pe absolut orice masina dotata cu motor termic. Scopul sau este de a asigura curentul electric pentru functionarea masinii, atat a motorului cat si a altor sisteme electrice. Alternatorul incarca in acelasi timp si acumulatorul masinii, dar este de retinut ca nu bateria ofera curent in timpul functionarii, ci alternatorul. Bateria auto are ca rol doar pornirea motorului.

Un alternator este un generator electric, practic un motor electric, angrenat de o curea conectata la vilbrochen. Cand motorul merge, electromotorul se invarte si produce curent. Acest curent este controlat de un releu si limitat de o punte de diode, astfel incat curentul sa plece intr-o singura directie. Curentul se duce mai departe la acumulatorul masinii si catre instalatia electrica, fiind stabilizat mereu de releu.

poza

Se intampla sa vedem pe bordul masinii martorul de "Check battery" aprins. Asta inseamna ca nu mai este suficient curent in instalatie pentru pornirea motorului sau, chiar in mers poate aparea acest martor. Desi este un martor care se leaga de baterie, de cele mai multe ori este de vina alternatorul care a cedat, iar acumulatorul nu a mai putut fi incarcat.

poza

Ce se strica la un alternator? Alternatorul are 3 puncte slabe. E vorba de releu, de puntea de diode sau carbunii motorului electric. Din cauza ca se incalzeste in timpul functionarii, sau din cauza umezelii, tot ce este electric se poate strica. Puntea de diode si releul se pot arde, ceea ce duce la limitarea incarcarii bateriei. La fel de bine se pot uza si carbunii din motorul electric pana la nivelul in care alternatorul se invarte, dar nu mai face contact cu bobina, ducand la incarcare zero.

Cand un alternator se strica, bateria nu se incarca si, in scurt timp, masina nu mai porneste. Cand vorbim de o masina pe benzina care necesita aprindere electrica prin scanteie, motorul mai poate merge cam 30-50 de kilometri doar pe energia ramasa in acumulator, in timp ce o masina diesel poate functiona chiar si 200 de kilometri, bateria fiind necesara doar pentru alimentarea ECU-ului. Evident, daca folosim faruri sau climatizare, autonomia scade dramatic.

poza

Singurul mod prin care un alternator care cedeaza poate fi descoperit la timp este sa masuram din cand in cand nivelul de incarcare. Adica sa luam un ampermetru si sa vedem cat de bine incarca motorul cand functioneaza la ralanti si la turatie mare. Daca nivelul de incarcare este scazut, inseamna ca avem carbunii uzati si trebuie schimbati pana nu e prea tarziu. Iar daca nu exista incarcare deloc, sunt probleme cu diodele sau cu releul.

Din nefericire, problemele cu alternatorul sunt in general identificate cand e prea tarziu, adica in mers, undeva departe de casa, in mijlocul drumului, pe nepusa masa. Intr-o asemenea situatie nu avem decat sa apelam la un electrician sau sa ne oprim din cand in cand si sa stam cateva ore ca sa incarcam bateria la redresor pana cand ajungem acasa.

Partea buna este ca alternatorul nu se strica asa usor, ci odata la foarte multe zeci de kilometri. Asadar, cand vei vedea data viitoare in bord martorul aprins de baterie, sa verifici neaparat alternatorul. Sigur el este problema, nu bateria auto.