Orice masina moderna are acum aer conditionat, fie el manual, fie automat. Adica un sistem care introduce in habitaclu si aer racit, nu doar incalzit de aeroterma masinii. Iata cum functioneaza aerul conditionat auto.

Un sistem de aer conditionat auto este compus din mai multe elemente similare cu cele ale unui sistem casnic. Radiatorul de racire (condensator), conducte, compresor, radiator din aeroterma (vaporizator), valva de expansiune si capsula filtranta. In plus, prin sistem trece un amestec de solutie ecologica pe baza de caz si ulei, asa-zisul freon, sunt elementele componente.

Ca sa intelegem mai bine cum functioneaza aerul conditionat de masina, ne gandim la traseul pe care il face freonul prin instalatie.

Primul pas este trecerea freonului prin compresor. Freonul este in stare gazoasa si compresorul il incalzeste din cauza presiunii mari. Dupa care, din compresor, ajunge in condensator, adica radiatorul din fata masinii, unde se raceste datorita ventilatorului care porneste odata cu apasarea butonului de AC. Gazul se raceste brusc si devine lichid prin intermediul unui proces numit incalzire latenta a gazului condensat.

poza

Pasul urmator este trecerea freonului prin valva de expansiune, dar pana la valva trece printr-un filtru ce separa gazul ramas de lichid si opreste eventualele impuritati. Valva este similara cu cea a unui spray sub presiune si pulverizeaza lichidul transformandu-l in gaz rece la presiune joasa.

Freonul este acum in stare gazoasa si trece prin vaporizator, adica radiatorul din aeroterma, altul decat cel de incalzire prin care trece antigelul. Vaporizatorul se raceste extrem de mult iar ventilatorul aerotermei circula aerul prin lamelele vaporizatorului, impingand aer rece in habitaclu.

Ultima etapa este intoarcerea in compresor. Dupa ce iese din vaporizator, gazul este din nou cald. Ajunge prin conducte la compresor care il incalzeste puternic si ii creste presiunea, dupa care circuitul se repeta.

In momentul in care vaporizatorul este racit apare condensul care se scurge pe asfalt printr-o conducta care colecteaza apa. Este acelasi efect ca in cazul aparatelor de casa ce necesita o conducta de scurgere in exterior prin care picura apa.

Cel mai des la aerul conditionat se strica semeringurile conductelor, fapt ce duce la evaporarea freonului din instalatie. Se mai strica si compresorul de aer conditionat din cauza caldurii pe care o produce, dar si din cauza ca functioneaza pe baza de ambreiaj cu frictiune. Radiatorul poate sa piarda si el freon daca este fisurat, sau valva de de expansiune poate sa nu functioneze cum trebuie si sa raceasca vaporizatorul. Insa cel mai des se strica etansarea circuitului, lucru usor de reparat, sau compresorul.

Trebuie sa fim atenti cand utilizam aerul conditionat sa nu il pornim la turatie mare, fapt ce ar putea duce la uzura prematura a compresorului. In plus, daca simtit ca aerul introdus nu este suficient de rece, e clar ca pe undeva s-a evaporat substanta de racire si trebuie sa incarcam instalatia cu freon. Aceasta operatiune este bine sa o facem indiferent de anotimp, deoarece vara aerul conditionat ne tine racoare in masina, iar vara ne ajuta la dezaburirea rapida a geamurilor.

Mai multe detalii despre aerul conditionat gasesti AICI.