Rafturile magazinelor si site-urile de specialitate sunt pline de produse pentru masinile care functioneaza pe motorina. Aditivii sunt printre cele mai cumparate produse specializate si sunt de mai multe feluri, iar oferta de piata numara sute sau chiar mii de produse si sortimente. Dar ce fac, mai exact, aditivii de motorina?

Exista aditivi pentru masinile diesel de mai multe tipuri. Sunt aditivi de curatare injectoare, sunt aditivi de curatare a filtrului de particule sau aditivi de ulei. Fiecare, teoretic, face cate ceva, insa multitudinea de marci de pe piata il debusoleaza pe client. Ce merita sa cumparam si ce nu?

poza

Aditivii de motorina sunt, in general, de curatare. Adica este un recipient cu lichid care se toarna direct in rezervorul masinii. Acesta, prin proprietatile sale curata elementele interioare ale traseului de alimentare, adica injectoare, pompa de motorina, sau are niste elemente chimice care, dupa ardere, reusesc sa curete filtrul de particule.

Aditivii de ulei sunt in stare ceva mai solida, de genul unui ulei subtire, acestia fiind turnati direct in motor pe la busonul de ulei. Si acesti aditivi sunt diferiti, adica au diverse scopuri: de la curatarea interioara a motorului, pana la protejarea pieselor metalice, la cresterea compresiei si la eliminarea fumului alb. Acest gen de aditivi sunt aditivi speciali pentru tratarea uleiului motor.

Cu alte cuvinte, aditivii de motorina se pun fie in uleiul de motor fie direct in carburant, in functie de ce are nevoie masina. Dar nu pot fi utilizati in orice situatie, deoarece s-ar putea sa strice mai mult motorul diesel.

Aditivii de curatarea a injectoarelor trebuie folositi in permanenta, deoarece nu vor curata un injector infundat sau stricat care se curata doar fizic. Si, in acelasi timp, daca il folosesti mereu in amestec cu motorina, nu ai de unde sa stii daca e bun sau nu, deoarece la fel de bine s-ar putea sa nu se fi infundat injectoarele niciodata. Asadar, un astfel de aditiv nu merita cumparat deoarece nu poti masura felul in care functioneaza si daca e eficient.

Aditivii care spun ca vor curata filtrul DPF sunt un alt exemplu de produs inutil. Aditivul care pretinde ca va curata filtrul de particule nu face decat sa creasca cifra cetanica a motorinei astfel incat sa se produca o compresie mai puternice ce va duce la cresterea temperaturii pe evacuare. Insa este mult mai eficienta o iesire la drum intins, cand circuli cu 3000 rpm constant, pentru curatarea reala a filtrului DPF.

poza

Aditivii de ulei sunt buni in anumite situatii. Dar niciodata un aditiv de ulei nu va reusi sa elimine fumul de pe evacuare, aceasta fiind o problema care tine de elemente mecanice complexe, nu de ulei. Dar un aditiv pentru tratarea uleiului poate fi bun in scaderea zgomotului scos de motor, deoarece trateaza uleiul deja folosit si ii creste vascozitatea si piesele primesc o ungere suplimentara. La fel s-ar putea sa functioneze si aditivii care curata motorul sau cei de tip "flush", utilizati inaintea unui schimb de ulei.

Dar o metoda mult mai buna si mai sigura pentru a te asigura ca motorul tau este mereu protejat este utilizarea unui ulei performant si schimbarea sa la intervale mai scurte de timp. In asemenea situatii, nu vei mai avea nevoie de aditivi pentru ulei. La fel si daca schimbi filtrul de motorina mai des si utilizezi motorina numai de la pompe care ofera produse premium.

In concluzie, aditivii de motorina sunt numerosi, dar pe cat de multi sunt, pe atat este de greu sa-i folosesti in mod eficient. Aditivii produc mai mult un efect placebo pentru soferi, care, desi nu simt nicio imbunatatire a felului in care merge masina, stiu ca au bagat acel produs in masina si se simt mai in siguranta.