Volantul masinii, numit popular de toti soferii "volanta", este un element al transmisiei. Fiecare automobil este dotat cu volanta, aceasta piesa avand un rol dublu. Volanta este montata in capatul vilbrochenului si are ca rol transmiterea fortei de rotatie catre cutia de viteze, dar si rol de pornire a motorului. Mai precis, electromotorul invarte volanta care, avand o greutate mare, prin inertia sa, invarte vilbrochenul si toate pistoanele.

Majoritatea masinilor au volanta cu masa simpla, adica un singur disc din otel care face legatura motorului cu transmisia. Pe volanta se regaseste kitul de ambreiaj format din placa, disc si rulment. In momentul in care soferul calca pedala de ambreiaj, discul este ridicat de pe suprafata volantei si cutia de viteze nu mai preia nicio miscare de rotatie de la motor. Cand ridicam pedala, ambreiajul se cupleaza si discul se uneste cu volanta, ajungand sa se invarta la unison.

poza

O volanta cu masa dubla functioneaza exact ca o volanta simpla. Inginerii s-au gandit la dezvoltarea unei volante duble pentru atenuarea vibratiilor si pastrarea rotatiei in cazul motoarelor diesel de putere mai mare. Aparitia volantelor duble are legatura cu normele de poluare, cand producatorii au inceput sa limiteze noxele si emisiile propulsoarelor, trecand de la motoare aspirate la motoare turbo. In unele cazuri, numarul cilindriilor s-a micsorat, dar cu ajutorul turbinei au devenit mai puternice, inclusiv la turatie mica.

Motoarele devenind mai puternice si avand cuplu inca de la ralanti, ambreiajul clasic simplu nu mai facea fata cuplarii in repetate randuri din cauza vibratiilor puternice. Asa a aparut un volant cu masa dubla. Practic, acesta este un disc cu doi pereti si mai multe arcuri de mare putere menite sa absoarba socul la cuplarea ambreiajului de motor. Practic, cupland motorul care se invarte, adica volanta aflata la turatia din momentul schimbarii de viteza, forta cu care se conecteaza este preluata de doua volante, ambele avand la dispozitie o mica distanta pe care se pot misca, cu ajutorul amortizarii arcurilor din interior. In final, ambreiajul si cutia de viteze preiau un soc mult mai mic si cuplarea se face fara zgomot, in timp totul traducandu-se cu o fiabilitate crescuta.

poza

Volanta cu masa dubla se intalneste in general la automobilele diesel, care au motoare grele cu volanta mare si care au un cuplu urias chiar de la rotatia de ralanti. Fara o volanta dubla, motoarele ar strica mult mai repede discul de ambreiaj, rulmentul de presiune si placa. Iar soferii ar simti la ridicarea pedalei de ambreiaj niste socuri mai puternice. In plus, pentru ca motoarele diesel produc vibratii mai mari ca cele pe benzina, datorita volantei cu masa dubla aceste trepidatii nu trec mai departe spre cutia de viteze.

O volanta dubla este costisitoare, din pacate, iar la fiecare schimb de ambreiaj trebuie sa o verificam. Daca masina noastra vibreaza cand plecam de pe loc, sau la turatie mica, inseamna ca volanta are joc si trebuie inlocuita. O volanta cu masa dubla costa de la 900 la 2000 de lei, iar la acest cost se adauga si kitul de ambreiaj.

poza