Cu siguranta ai auzit de cuvantul vascocuplaj. Dar nu sunt multi cei care stiu cum functioneaza si ce face el mai exact. Asa cum ii spune numele, este un sistem de cuplaj cu lichid vascos. Practic, este un sistem de ambreiaj bazat pe schimbare starii unui lichid.

Vascocuplajul in domeniul auto are mai multe utilizari. Insa acelasi scop: de a transmite cuplul si miscarea de rotatie prin intermediul unui sistem vascos. Asa cum face un kit de ambreiaj care, prin cuplarea discului de volanta, preia miscarea de rotatie si transmite energia catre roti. In schimb, la un vascocuplaj, miscarea este transmisa intr-un mod diferit.

poza

Un vascocuplaj este de obicei folosit in doua locuri la un autoturism: atunci cand este pe post de diferential blocant central sau cand este utilizat la sistemul de racire, mai exact, la ventilator. In ambele cazuri, principiul de functionare este identic.

Un vascocuplaj este format dintr-o carcasa in care sunt ai multe discuri din materiale diferite. Unele discuri sunt conectate la un ax central care se invarte permanent, in cazul diferentialului aici venind cardanul de la motor, iar in cazul ventilatorului axul sau fulia invartita de vilbrochen, iar alte discuri sunt conectate la partea pasiva. Partea pasiva poate fi un ansamblu de roti care transmite mai departe miscarea de rotatie spre cardane si punti sau poate fi carcasa pe care este montat ventilatorul.

Placile sunt montate alternativ, avand aspectul unor discuri de ambreiaj puse unele peste celelalte. In cazul ventilatorului de racire, deoarece nu prea mai sunt utilizate diferentiale sau cutii de transfer pe baza de lichid, vascocuplajul functioneaza dupa cum urmeaza. Cand motorul functioneaza la o temperatura normala, axul invarte vascocuplajul, dar din cauza ca nu s-a atins temperatura critica, lichidul vascos pe baza de silicon ramane in stare lichida. Atunci cand motorul se incalzeste, caldura este transmisa prin ax in vascocuplaj si incepe sa incalzeasca intreaga carcasa. In acel moment, lichidul devine mai vascos si se ingroasa, iar placile, fiind extrem de apropiate, se "sudeaza". Asta inseamna ca intreaga carcasa pe care este ventilatorul se va misca de acum incolo cu aceeasi turatie ca si axul de la vilbrochen.

poza

Atunci cand temperatura scade, lichidul revine iar la starea lichida si decupleaza placile. Ventilatorul poate fi acum oprit cu mana chiar daca e in miscare, insa cand temperatura e inalta si discurile blocate de uleiul vascos ingrosat, ventilatorul este "intepenit" si se invarte puternic.

Practic, un vascocuplaj este o modalitate de a cupla un mecanism prin intermediul unui lichid care isi schimba starea in functie de temperatura. Cand este cald, sistemul se cupleaza, cand este rece se decupleaza. Asa cum face un ventilator care functioneaza pe baza unei termocuple: cand temperatura creste termocupla deschide un circuit electric ce porneste ventilatorul. Cand este rece, intrerupe sistemul si ventilatorul inceteaza sa se mai invarta.

poza

Se intampla in general ca vascocuplajul de la racirea radiatorului sa ramana in pozitie blocata. Asta nu e un lucru rau, pentru ca raceste mai bine motorul, mai grav ar fi daca ar ramane blocat pe deschis si turatia nu ar fi suficienta ca sa raceasca motorul. Dar in mod ideal, vascul trebuie sa-si faca treaba si sa cupleze/decupleze exact ca si alte piese ce se bazeaza pe acelasi principiu. De exemplu, termostatul sistemului de racire. Oricum, chiar daca masina ta nu are vascocuplaj si nu te vei lovi vreodata de unul, macar de acum stii ce face si cum functioneaza.

poza