Toti soferii din Romania stiu ca este obligatoriu schimbarea uleiului din motor la un anumit interval de timp, la fel si filtrele sau placutele de frana uzate. Insa nu sunt multi cei care stiu ca dintre piesele consumabile face parte si uleiul de la servodirectie, asa ca nu-l schimba niciodata. Cu toate astea, uleiul de servo trebuie si el schimbat cu unul nou, din cand in cand.

Sub capota exista mai multe guri de alimentare cu tot felul de lichide. De exemplu, avem vasul lichidului de spalare parbriz, capacul de la uleiul de motor, rezervorul lichidului de frana, vasul de expansiune al sistemului de racire, vasul uleiului de servo sau cel de la ambreiajul hidraulic. In general, soferii umbla sub capota doar cand raman fara lichid de parbriz, fara sa stie ca toate lichidele sunt consumabile la care trebuie umblat din cand in cand.

poza

Exista automobile cu directie electrica sau electronica, adica fara pic de lichid. In astfel de cazuri nu vom gasi sub capota vasul uleiului de servo-directie, oricat am cauta. Dar majoritatea vehiculelor au directie hidraulica, caz in care vom gasi un recipient dedicat. La fel ca oricare alt vas de sub capota, vasul de servo are si el un nivel minim si un nivel maxim, doua repere intre care trebuie sa fie nivelul.

Uleiul de servo se schimba in doua situatii: la termen sau cand este o problema. Trebuie stiut ca uleiul de servo are si el un interval de schimba, la fel ca uleiul de motor. In general, e vorba de 50.000 de kilometri sau 4 ani. Deci daca am depasit acest interval, cumparam circa 2 litri de ulei de servo dedicat instalatiei noastre de directie si il inlocuim intr-un service autorizat.

Exista si situatia in care uleiul de servo incepe sa dispara sau este contaminat. Atunci cand avem o problema la directie, un semering crapat, cand avem scurgeri, uleiul dispare putin cate putin pana cand nu mai ramane nimic. Asa ca trebuie sa ne uitam periodic sub capota si sa vedem nivelul uleiului din vas, iar daca observam ca scade, sa investigam si sa identificam problema.

poza

In unele situatii, nivelul poate ramane constant, insa isi schimba culoarea. Innegrirea culorii poate fi cauzata de uzurile din caseta sau din pompa, dar si de contaminarea cu un ulei mai vechi. In cazul in care avem ulei murdar, trebuie scursa toata instalatia pe jos si umpluta din nou.

Uleiul de servo se scurge pe sub masina, pe la caseta de directie, eliberand un prezon de refulare. Dupa care, se umple pe la vasul de sus, pana cand atinge nivelul maxim, cu motorul pornit. Facem stanga-dreapta maxim de cateva ori, ca sa iasa aerul din instalatie, nivelul mai scade si iar completam. Dupa ce am facut reumplerea cu ulei nou, e bine sa verificam dupa 2-3 zile iar nivelul. Pentru ca daca am circulat, s-a mai eliberat putin aer si a poate e nevoie de completare cu ulei nou.

poza

Ce se intampla daca nu schimbam uleiul servo? In primul rand, uleiul are un rol hidraulic, dar si de racire. Pentru ca pompa de servo se incinge, iar daca avem ulei vechi, ce si-a pierdut din calitatile de racire si de presurizare, pune la grea incercare pompa si, in timp, se strica. La fel este si cu caseta de directie. Practic, daca avem lichid de servo vechi, riscam sa stricam pompa si caseta.

Fara sa fie o investitie prea mare, iti recomandam sa schimbi cat de curand uleiul de servo din masina ta. Scapi de o grija si stii ca de acum inainte, 50.000 de kilometri nu ai griji si nu dai banii aiurea pe o pompa noua.

poza