Uleiul de motor in Romania nu este considerat foarte important, desi el are un rol multiplu. Circa 75% dintre soferi nu stiu ce motor are in motor masina lor, pentru ca se duc la service si isi fac reviziile fara sa afle detalii, ceea ce nu este neaparat un lucru bun. Mai ales daca ne gandim ca majoritatea atelierelor auto utilizeaza lubrifianti semi-sintetici la butoi de 300 de litri, la "vrac", punand in general un singur fel de vascozitate, respectiv 5W-30. Daca vrem sa ne tina multi ani motorul fara probleme, nu strica sa folosim cel mai bun ulei pe care il putem gasi.

Pe langa vascozitatea uleiului, cand cumparam lubrifiant de motor mai trebuie sa fim atenti la cateva detalii. Foarte importante sunt si normele producatorilor de automobile. In timp, marii producatori de masini au emis cateva standarde pentru uleiurile care sunt compatibile cu motoarele de sub capotele vehiculelor. Astfel le-au dat niste norme fabricantilor de uleiuri, atunci cand lubrifiantii lor respecta cerintele marcii.

Cam toate grupurile mari de producatori auto au propriile norme. De exemplu BMW, Volkswagen, PSA si asa mai departe. Insa fiecare producator are mai multe norme pe care trebuie sa le regasim pe uleiul dorit.

De exemplu, Volkswagen are mai multe norme pe care le vom gasi pe uleiuri, in functie de ceea ce vrem sa cumparam. Daca intalnim unul din urmatoarele coduri, stim ce inseamna si pentru ce recomanda Volkswagen acel ulei.

Norma VW 502.00 este pentru motoarele pe benzina si include normele mai vechi 501 si 500. Sunt uleiuri pentru motoare obisnuite cu intervale regulate de revizie.

Norma VW 503.00 este pentru motoare pe benzina cu intervale de schimb mai lungi. In general, aceste uleiuri au vascozitatea corespunzatoare SAE 0W-30 sau 5W-30.

Norma 503.01 este o norma pentru uleiul dedicat motoarelor performante. Uleiul cu acest cod este pentru Audi RS4, TT, S2 si A8 cu motorul 6.0 V12. In general, acest ulei este recomandat pentru masinile care depasesc 180 cp.

poza

Norma 505.00 este pentru uleiul care intra in motoare diesel de putere moderata.

Norma 505.01 este detinuta de uleiul pentru motoarele turbo-diesel cu injectie de tip Pompa-Injector sau V8 commonrail. Vascozitatea este de obicei 5W-40.

Norma 506.00 este potrivita pentru motoarele diesel cu intervale de schimb mari, de pana la 50.000 km, dotate cu pompa dubla de ulei, acolo unde intervalul de service este indicat de calculatorul masinii.

Norma VW 506.01 este pentru motoarele "Pumpe-Duse", adica Pompa-Injector, cu interval de schimb cuprins intre 30.000 si 50.000 km.

Norma VW 507.00 este pentru motoarele diesel cu filtru de particule.

In cazul grupului Peugeot-Citroen PSA, normele sunt altele si au alte specificatii. Daca ai o masina de la aceste branduri e bine sa citesti ce scrie pe bidonul de ulei inainte sa-l cumperi, sa te asiguri ca respecta norma producatorului masinii.

Norma PSA B71 2290 este pentru motoarele diesel cu filtru de particule si norma de poluare Euro 5 sau 6.

Norma PSA B71 2295 este pentru motoarele fabricate inainte de 1998.

Norma PSA B71 2312 este pentru motoarele moderne si include normele celelalte. Este pentru motorizari diesel echipate cu filtru de particule si sistem de filtrare cu AdBlue.

In cazul marcii BMW, normele sunt altele. De exemplu:

Norma BMW Longlife-98 (BMW LL-98) este pentru masinile fabricate inainte de 2002.

Norma BMW Longlife-01 (BMW LL-01) este pentru ulei full-sintetic dedicat masinilor construite dupa 2002. Include norma de mai sus.

Norma BMW Longlife-01 FE (BMW LL-01 FE) este un ulei cu proprietati de economie de carburant. Este un ulei special dedicat numai motoarelor de tip N1x, N2x, N54, N55, N63, N74.

Norma BMW Longlife-04 (BMW LL-04) este pentru masinile echipate cu filtru de particule.

Norma BMW Longlife-12 (BMW LL-12) este pentru motoare turbo cu un singur turbocompresor. Este un ulei dedicat motorizarilor Nx7K1, Nx7U1, Nx7O1 fabricate dupa 2013.

Norma BMW Longlife-14+ (BMW LL-14+) este un ulei numai pentru motorizarile pe benzina N20, Bx8, fabricate dupa 2013.

Cautand pe internet, poti gasi normele pe care le-au dat mai toti producatorii mari de automobile, nu doar cei mentionati mai sus. Daca ai o anumita marca iti recomandam sa verifici daca uleiul tau a primit de la fabricant norma, ca sa te asiguri ca este uleiul care trebuie.