Uleiul auto este cea mai importanta consumabila a masinii noastre, pentru ca ne ofera o functionare optima a pieselor interne din motor. Orice motor cu ardere interna in 4 timpi are nevoie de un sistem propriu de lubrifiere pe baza de ulei, iar acest ulei trebuie sa fie special pentru acel motor si sa faca anumite sarcini. Fara ulei, piesele care sunt in miscare se vor freca, iar temperatura ridicata rezultata in urma frecarii va duce la blocarea lor.

In cazul unei masini noi care este in garantie si pe care proprietarul o duce la service-ul de marca pentru efectuarea reviziilor periodice, lucrurile sunt simple. Un motor putin rulat, fara uzuri, trebuie sa mearga exact cu uleiul indicat de producator. Acesta ramane principalul criteriu in alegerea uleiului de motor, si anume, ceea ce recomanda producatorul.

Dar nu toti soferii din Romania au automobile noi, fara probleme, care merg ca in prima zi. Iar in aceste cazuri, lubrifiantul folosit s-ar putea sa fie putin diferit. Deoarece un motor uzat, ale carui piese au inceput sa produca jocuri, poate sa functioneze prost cu uleiul indicat initial de producator.

poza

Uleiul auto se clasifica in mai multe categorii. Cea mai cunoscuta si importanta este vascozitatea. Society of Automotive Engineers (SAE) este cea care a implementat denumirea si numerotarea de astazi a vascozitatiilor uleiului. De aceea si vedem ca vascozitatea este trecuta ca si SAE 5W-30 de exemplu.

Indicele SAE variaza de la 0, 5, 10, 15, 20, 25, 30, 40, 50 la 60 in prefixul denumirii. Prima parte din denumirea indicelui de vascozitate este formata din numerele 0, 5, 10, 15 si 25 cu sau fara litera W.

Ceea ce sigur nu stia multa lume este faptul ca W vine de la Winter, adica iarna. Daca litera W este inclusa in denumire, inseamna ca prefixul acelei denumiri iti spune vascozitatea in conditii de iarna. Se mai numeste si indicele de pornire a motorului la rece.

Dupa care urmeaza a doua valoare, 30, care ne arata vascozitatea uleiului la cald. Mai exact, vascozitatea la 100 de grade Celius. Cu cat este mai mare aceasta valoare, de exemplu 60, vorbim de un ulei care isi pastreaza vascozitatea la temperaturi ridicate, adica este un ulei mai gros.

Uleiurile de genul 0W-30, 5W-30, 10W-30, sunt uleiuri subtiri, bune pentru temperaturi care oscileaza de la -20 la +100 de grade. Daca am avea un ulei gros, de exemplu 20W-50 si am vrea sa pornim motorul iarna, acesta nu va avea deloc lubrifiere, deoarece acel ulei nu mai este vascos la temperaturi asa de mici.

O alta clasificare a uleiurilor poate fi facuta in functie de compozitia chimica, adica daca sunt uleiuri minerale, semi-sintetice sau sintetice, sau daca sunt uleiuri mono-grad sau multi-grad. Acum, toate uleiurile sunt multi-grad, adica au cel putin doua valori la care au fost testate, in cazul de fata fiind vascozitatea la rece si la cald.

Cele mai populare si cele mai bune sunt uleiurile sintetice, deoarece sunt uleiuri fabricate 100% in laborator, nu sunt uleiuri naturale sau minerale, direct extrase din produse de rafinarie. Uleiurile sintetice ofera cele mai bune calitati ale unui lubrifiant, deoarece bifeaza cu brio toate cererile unui ulei. Adica lubrifiere, curatare, racire, compresie, agent anti-coroziv, rol hidraulic.

Referitor la masinile mai vechi, cu motoare rulate peste 100.000 de kilometri, uleiul de motor este foarte important. La o masina noua, producatorul spune ca sunt necesare uneori si intervale de 20.000 - 25.000 kilometri intre schimburi, pentru ca uleiul este acum long-life, adica isi pastreaza calitatile in timp pana la 5 ani. Dar masinile vechi trebuie sa fie ceva mai protejate.

In timp, motorul incepe sa aiba uzuri. La un motor care are intre 100.000 si 200.000 de kilometri, primul pas este sa micsoram intervalele de schimb a uleiului la 10.000 de kilometri. Adica trebuie sa facem un schimb cu uleiul indicat de producator la aceasta distanta parcursa sau la maximum 2 ani. Astfel, vom avea mereu ulei proaspat in motor si piesele vor beneficia de lubrifiere optima mereu.

poza

In cazul masinilor mai vechi si rulate mult, pe langa intervalul de schimb redus la 10.000 de kilometri, putem face si altceva. Mai ales daca vedem ca uleiul incepe sa dispara, daca masina scoate fum sau daca devine zgomotos. Uzurile mari, in unele cazuri, pot fi contracarate utilizand un ulei putin mai gros. Adica in loc de 5W-30, putem sa folosim 5W-40 sau 10W-40. Uleiul mai gros va forma pelicule mai rezistente pe elemente, va etansa mai bine si nu va mai fi "mancat" de motor asa repede.

Cand masina noastra e trecuta de prima tinerete, nu strica sa facem si experimente. De exemplu, poti baga un ulei pe care ti l-a recomandat cineva ca e foarte bun, dar e posibil ca motorul tau sa-l consume foarte repede. Iar atunci cand incerci un ulei mai ieftin, care nu-ti spune nimic, s-ar putea sa ai surprize placute, sa fie mai silentios motorul si sa ajunga sa nu mai consume niciun gram de ulei.

Din pacate, soferii nu prea dau atentie la uleiul de motor si il schimba la intervale destul de mari, ceea ce este o greseala. Noi iti recomandam sa schimbi uleiul des, pentru ca nu este o operatiune costisitoare, dar care iti garanteaza un motor in stare buna.