Un motor cu ardere interna nu poate functiona daca nu are un lubrifiant special. Acest lubrifiant se numeste ulei de motor si se regaseste in absolut toate motoarele masinilor noastre, indiferent ca sunt pe benzina sau motorina. Dar nu multi stiu cum sa aleaga uleiul potrivit pentru masina lor.
Un ulei de motor are o denumire formata din 3 simboluri grupate, de exemplu 5W30. In aceasta denumire, 5 inseamna vascozitatea la rece, W inseamna Winter (Iarna) si 30 inseamna vascozitatea la cald. Mai precis, prima denumire este legata de litera W si ne arata vascozitatea la temperaturi negative, cu valori cuprinse intre 0 si 20. Iar ultimul numar, 30, ne arata vascozitatea la o temperatura de 100 de grade Celsius.
Prima regula in alegerea unui ulei este sa folosim un ulei cu o vascozitate indicata de producatorul masinii pe care o avem. Adica daca producatorul ne spune sa folosim in motorul nostru un ulei 5W30, trebuie sa folosim neaparat acest ulei, mai ales cand motorul are un rulaj mic. Adica, daca masina noastra este noua, cu uzuri minime, trebuie sa folosim uleiul indicat.
Cand avem o masina cu rulaj mare si motorul este uzat, ne putem trezi ca daca folosim uleiul indicat de producator acesta incepe sa dispara, sau "sa fie mancat", cum se spune popular. Este cazul sa utilizam un ulei cu vascozitate mai mare, de exemplu, in loc de 5W30, putem sa folosim 10W40. Asta se intampla atunci cand piesele in miscare, pistoane, segmenti, camasi, incep din cauza uzurii sa aiba marje mai mari si se pierde compresia. Cu un ulei mai gros care isi pastreaza vascozitatea la diverse temperaturi, o sa recastigam compresia si nici nu va fi mancat.
Normele inscrise pe bidonul de ulei sunt si ele importante. Adica pe langa vascozitatea corespunzatoare, trebuie sa ne asiguram ca alegem si norma impusa de producator. E vorba de normele proprii, cum ar fi norme de la grupurile mari, PSA, Volkswagen, BMW, Opel, Renault, Mercedes-Benz si asa mai departe. Un ulei ce respecta anumite norme de la producatori se comporta altfel decat un ulei cu alta norma, chiar daca vascozitatea este aceeasi. De exemplu, pot fi standarde care arata cam asa scrise pe bidoanele de ulei: BMW LL-04; MB approval 229.51; VW 504.00/507.00; Porsche C30.
Uleiul de motor este cea mai importanta consumabila, asa ca trebuie sa verificam aceste aspecte inainte sa cumparam uleiul pentru un schimb. Deci trebuie sa fie vascozitatea care ne trebuie, dar si sa aiba standardul impus de producatorul masinii noastre. In plus, trebuie sa ne asiguram ca am cumparat un ulei care nu este expirat. Ca si alimentele, uleiul de motor are trecute pe bidon o data de fabricatie si una de expirare. Deoarece, un ulei care este vechi, isi pierde din proprietati, adica aditivii si compusii devin volatili si se pierd din compozitie.
Un alt criteriu este brandul uleiului auto. Multi se orienteaza dupa brandurile comerciale, cum ar fi Mobil sau Castrol. Insa si marcile mai mici, fabricate in uzine cu o capacitate redusa, dar in Europa, precum Wolf, Yacco, sunt indicate, deoarece aceste uleiuri de la branduri mai putin cunoscute nu sunt falsificate. In schimb, un ulei Castrol care este foarte ieftin poate sa fie fals.
Nu uita, atunci cand schimbi uleiul, sa cumperi si un filtru de calitate. Un filtru de la o marca de prestigiu, care sa retina si cele mai mici particule de depuneri din motor, nu cel mai ieftin filtru gasit pe net. Si, nu in ultimul rand, trebuie sa stii ca, cu cat este mai veche masina, cu atat intervalul de schimb al uleiului se micsoreaza.
Acum, producatorii de masini recomanda un schimb de ulei chiar si la 30.000 de kilometri. Noi nu recomandam asa ceva, mai ales in conditiile de trafic din Romania, adica porniri dese, distante scurte de mers cu motorul rece si contaminarea rapida a uleiului. Chiar daca masina este noua, schimbul trebuie sa fie facut la maximum 20.000 de kilometri, iar daca masina e veche si are multi kilometri, peste 150.000, la 10-15.000 un schimb este binevenit. Nu zice nimeni ca un ulei nu rezista mai mult, insa o revizie este ieftina si face foarte mult bine, iar un ulei nou asigura o viata mai lunga a motorului, asadar mai multi bani in buzunarul soferului.