Iarna este anotimpul care pune la grea incercare masina. Una este sa pornesti motorul cand afara sunt 20 de grade si alta este sa o faci cand afara sunt -10. Toata lumea stie ca metalul se contracta, lichidele isi schimba vascozitatea si ca motorul unui vehicul are mai multe uzuri cand afara este frig. Asadar, am putea sa prevenim aceasta uzura folosind un ulei de motor special pentru iarna.

Producatorii unui automobil, indiferent de marca si model, recomanda ce ulei sa fie folosit. Si toti producatorii au un fel de grafic in care arata ce ulei trebuie pus, in functie de temperaturile la care este utilizata acea masina. Pentru ca soferii care conduc in tarile nordice, unde mai mereu sunt temperaturi negative, sunt nevoiti sa utilizeze alt ulei decat cei care conduc, de exemplu, in tarile tropicale.

In tarile calduroase, este recomandat sa folosim un ulei mai gros, care isi pastreaza calitatile si cand motorul se incinge foarte puternic. De exemplu, trebuie sa folosim uleiuri de tip 15W40, 20W60. In schimb, daca folosim masina unde este preponderent frig, uleiul din motor trebuie sa fie neaparat mai subtire, ca atunci cand pornim motorul sa ajunga imediat pe piesele in miscare si sa asigure lubrifierea lor.

poza

Romania, fiind o tara cu o clima temperata, uleiul generalist utilizat de majoritatea soferilor este unul de tipul 5W-30, 10W-30 sau 10W-40. Adica un ulei care acopera o scara larga de temperaturi, de la -25 de grade la +40 de grade. Este acel ulei care ofera o protectie decenta in orice anotimp, nici prea subtire pentru vara, dar nici prea gros pentru iarna.

Soferii din Romania nu fac parte din acei soferi care isi schimba uleiul, la fel ca anvelopele, in functie da anotimp. Ci merg cu acelasi ulei tot anul. Iar acest lucru este recomandat si de producator, elementele interne nefiind afectate de acest aspect. Pentru ca un ulei, cum ar fi 5W-30, este subtire iarna (W) dar suficient de vascos incat vara sa nu devina lichid la temperaturi inalte.

In mod ideal, un motor va avea nevoie de doua uleiuri diferite. Unul foarte lichid care sa ofera o pelicula de protectie buna la pornirea in temperaturi foarte mici si altul care sa ofera o protectie buna cand motorul atinge temperaturi inalte. Insa, aparent, producatorii se lauda ca au ajuns la o tehnologie inalta, care face ca uleiul generalist pe care il folosim si noi sa aiba doua caracteristici intr-un produs: lichid iarna si vascos vara.

poza

Asadar, nu suntem nevoiti sa inlocuim uleiul auto in functie de anotimp. Dar, mai important decat sa avem uleiuri diferite iarna si vara este ca uleiul din motorul nostru sa fie cel recomandat de producator si intr-o stare buna. Din pacate, numarul soferilor din Romania care circula cu nivelul scazut la ulei sau cu uleiul mult prea invechit este urias.

In mod normal, un ulei modern, numit si "longlife", rezista 25.000-30.000 de kilometri fara schimb, motiv pentru care si producatorii dau intervale lungi de revizie. Dar nu trebuie sa uitam ca Romania este speciala, carburantii au o calitate slaba, arderea se face mai dificil, aglomeratiile sunt care sunt, iar sarcinile la care este supus un motor in regim de mers bara la bara sunt uriase. Noi nu avem autostrazi care sa menajeze motorul si uleiul, fiind obligati sa circulam diferit, in cozi interminabile pe DN1 sau in oras.

Asadar, mult mai important decat sa punem uleiuri diferite este sa facem schimbul mai des decat ne este recomandat de producator. Mai precis, ideal este la 10.000 de kilometri, maximum 15.000. Un schimb de ulei nu este scump si ne ofera multe avantaje.

poza

La fel de important este si sa folosim uleiuri de calitate, sa ne asiguram ca nu sunt contrafacute si ca sunt exact cele recomandate de producator, neaparat cu norma recomandata de producator. Adica trebuie sa verificam pe ulei daca are si norma producatorului masinii noastre.

In concluzie, nu trebuie sa utilizam un ulei special pe timp de iarna. Ci uleiul recomandat de producator, dar sa ne asiguram ca este bun, de calitate si pus recent in masina. Un ulei invechit isi pierde din proprietatile sale si va crea uzura in timp la motor, ceea ce poate duce la o reparatie costisitoare.