Foarte multe autoturisme rulate le dau impresia potentialilor cumparatori ca au probleme cu transmisia manuala. De fapt, chiar si proprietarii de masini vechi, trecute de 100.000 de kilometri, au impresia ca sunt niste probleme la cutia manuala, pentru ca intra greu in viteze sau schimbatorul are un joc urias. In asemenea cazuri, cel mai probabil timoneria este cauza, dar aceasta problema poate duce in final la defectarea completa a cutiei.

Timoneria este un element mecanic relativ simplu, care face schimbarea treptelor din cutia de viteze manuala. Poate fi un ansamblu de parghii sau cabluri care transmit miscarea de la schimbatorul care se afla in interiorul masinii, pe consola, pana la cele doua piese metalice de pe cutia de viteze care efectueaza schimbarea propriu-zisa in interior.

poza

Timoneria auto este o piesa de miscare, nu statica. Motiv pentru care este special gandita sa functioneze cu ajutorul unor bucse de cauciuc sau a unui ansamblu de pivot cu bila. Iar, in cazul timoneriilor pe cablu, vorbim si de niste cabluri groase cu camasa prin care trebuie sa fie mereu vaselina. In concluzie, sunt cateva piese care, in timp, pot ceda.

Cand vedem ca introducerea treptelor nu mai este asa de precisa, sau cand unele viteze "agata", inseamna ca legaturile, fie ca sunt pe bucsa sau pivot, s-au uzat. Acelasi lucru este si cand miscam de schimbatorul de viteze si acesta are un joc mare. Dar atunci cand schimbatorul intra greu in viteza, poate insemna ca timoneria pe cablu nu mai are vaselina in interior si exista acolo o forta de frecare mare.

poza

Daca circulam mult timp cu o timonerie stricata, care inca functioneaza, dar nu cum trebuie, putem sa "agatam" din greseala vitezele, moment in care auzim zgomote apasatoare de roti dintate care se freaca, putem sa bagam incomplet intr-o treapta de viteza si cand demaram sa sara din ea, iar toate aceste lucruri nu fac decat sa dea nastere la uzuri si span in cutie, care, la un moment dat, o vor strica complet. Deoarece acel span, adica pilitura de metal, ajunge in rulmenti si ii va bloca, aceasta fiind cea mai intalnita situatie. Sau pur si simplu, de la atatea socuri neprevazute, dintii rotilor din cutie se vor manca si nu vom mai putea baga intr-o anumita treapta.

poza

Timoneria trebuie verificata la service imediat cum apar primele semne ca ceva functioneaza ciudat. Daca simtim ca avem jocuri sau ca transmisia incepe sa scoata sunete ciudate, nu strica sa ii spunem mecanicului la prima revizie sa arunce un ochi pe sub masina si la timonerie. Cand aceasta cedeaza, este usor de identificat si de vazut care este problema.

Desi pare o piesa neinteresanta si trecuta cu vederea de multi soferi, timoneria este una din acele piese simple, chiar banale, dar care daca se strica poate sa produca avarii extrem de costisitoare. Doar nu ai vrea de la o bucsa care costa 5 lei sa schimbi cutia intreaga care te poate costa mii de Euro, nu?

poza