Tot auzim in stanga si in dreapta vorbindu-se despre tacheti. Ba ca "bate un tachet", ba ca motorul tacane din cauza tachetilor, ba ca trebuie sa reglam tachetii sau ca motorul nostru e dotat cu tacheti hidraulici. Ce sunt mai exact tachetii si ce fac ei?

Motoarele termice moderne au in componenta sistemului de distributie tacheti. Acestia se numesc si "inaltatori de valva" sau "tapet", din limba engleza, unde se numesc "tappet". Tachetii sunt niste piese metalice care fac legatura intre axul cu came si supape. Fiecare supapa este dotata cu unul sau doi tacheti, in functie de tipul motorului.

Tachetii simpli sunt piese metalice cilindrice, cu finisaj foarte lucios pentru o frecare minima. Exista si unele modele care au o rola in capat. Tachetul mecanic (sau simplu) este intalnit in general la motoarele de tip OHV, adica overhead valve, care au axa cu came sub nivelul pistonului, iar supapele sunt deasupra si miscate de niste tije. Tachetii sunt piesele care transmit miscarea camelor de pe ax catre tije, ridicandu-le pe rand urmarind secventa aprinderii.

poza

In permanenta curge ulei peste tacheti si axul cu came, iar frecarea este minima. Chiar si asa, in timp, tachetii se uzeaza si creeaza joc care se aude. Uneori se intampla sa uzeze si camele axului, ceea ce va duce la un joc intre piese si mai mare. Moment in care trebuie sa reglam tachetii, adica sa impingem tija metalica ce leaga tachetul de culbutorul de deasupra supapelor, pana cand toleranta este una permisa de producatorul motorului.

Ca raspuns la inconvenienta tachetilor simpli care se uzeaza si prind joc a venit tachetul hidraulic. Tachetii hidraulici nu sunt vreo noutate mecanica, deoarece dateaza din anii 1930 cand au fost montati pe mai multe automobile Cadillac. Practic, sunt niste piese metalice mai complexe, care au la interior o mica incapere in care intra ulei sub presiune si care isi modifica foarte putin dimensiunea, astfel incat sa pastreze toleranta la contactul cu camele axului cu came la cote normale. Astfel de tacheti se folosesc de obicei la masinile cu motor de tip OHC, adica cu axul cu came deasupra, neavand nevoie de tije de impingere.

poza

Masinile mai noi au un al treilea tip de tacheti, numiti tacheti mecanici. Adica sunt niste tacheti care folosesc niste distantiere mici de metal, ca niste monede, dar si niste arcuri, avand acelasi rol ca tachetii hidraulici, dar mult mai usor de fabricat si mai ieftini. Tachetii mecanici acum sunt fabricati din materiale mai bune, uleiul de motor a devenit performant, iar in timp uzura nu mai apare ca la tachetii obisnuiti.

poza

Avantajele tachetilor mecanici si hidraulici este ca motorul va fi mult mai silentios, deoarece piesele metalice, adica axa cu came si supapele vor fi mereu in contact. Neajunsul este ca, daca uleiul folosit este invechit sau contaminat, poate sa infunde gura de alimentare a camerei de presiune din tachetul hidraulic, ceea ce va duce la aparitia unor zgomote.

In general, masinile moderne nu mai au probleme cu tachetii ca pe vremuri. Nu mai trebuie sa-i reglam sau sa-i ascultam cu stetoscopul sa vedem care din ei s-a uzat. Motoarele zilelor noastre au tolerante mai mici si cam toate elementele interioare sunt fabricate sa reziste multe sute de mii de kilometri fara intretinere. Poate ca se vor strica anexe, precum turbine, senzori, supape sau pompe, dar internele motorului nu prea.

poza