Nu multi soferi stiu, dar suportul de motor este o piesa care se strica mai des decat ai crede. Mai ales in Romania, acolo unde soselele sunt pline de gropi si unde masinile circula chiar si daca au probleme la motor. Asa ca atunci cand ajungi la service pentru o problema anume, s-ar putea sa afli ca trebuie sa pui si un suport nou, deoarece suportul vechi era rupt sau chiar spart.

Un motor este prins de sasiu in 3 sau 4 puncte diferite. Insa pentru ca motorul se misca si flexeaza in continuu, trebuie prins astfel incat sa aiba o miscare de 10-20 de milimetri, iar pentru asta se folosesc niste suporti cu bucsa din cauciuc. Dar acestia se strica in timp, fiind supusi la forte uriase si la socuri permanente, ceea ce duce la o miscare mult mai ampla a motorului sau la alte probleme grave.

poza

Suportii de motor sunt de obicei niste piese masive din otel sau aluminiu, cu o busca mare din cauciuc. Bucsa poate fi din cauciuc simplu plin sau gol, cu vaselina la interior, pentru o atenuare mai buna a vibratiilor. In functie de incident, se intampla sa cedeze fie partea metalica, fie cea din cauciuc.

Daca masina este implicata intr-un accident, din cauza socului, se poate sparge suportul de motor sau chiar reteza. Am intalnit si cazuti in care suportul se rupsese in urma unei gropi mai serioase, care, odata cu indoirea jantei, a si crapat si suportul care, ulterior, la cateva porniri de motor s-a retezat. Dar de cele mai multe ori cedeaza partea din cauciuc din cauza miscarii continue a motorului.

poza

Motorul se misca permanent, atat la ralanti, cat si in sarcina, la pornire sau la oprire. Pentru ca vrea sa se miste invers decat in directia in care se misca volantul, fiind oprit de suportii de motor. Partea din cauciuc se contracta si se dilata mereu, in functie de cum vibreaza sau oscileaza motorul, iar de la aceasta miscare permanenta, cauciucul imbatraneste in timp si se crapa. Asta face ca surubul care prinde motorul de busca sa se miste in gol, ca si cum nu ar fi prins de nimic.

Ca sa vezi daca suportul de motor este rupt, poti verifica vizual, dar si la pornire cand capota este sus si mecanicul se uita daca se misca excesiv motorul. O alta metoda este la oprire, mai ales la vehiculele diesel care au volanta cu masa dubla, grea, iar atunci cand motorul se opreste face motorul sa vibreze mai zdravan. Orice miscare care pare sa fie exagerata inseamna ca unul sau doi suporti sunt rupti.

poza

Cand suportul de motor este rupt, motorul se misca foarte mult. Iar acest lucru duce la niste probleme. In primul rand, poate deplasa la randul sau cutia de viteze si sa te trezesti ca nu mai poti baga in viteza sau ca treptele agata. Mai departe, se pot strica planetarele de la roti, pentru ca se pot rupe burdufurile, iar daca miscarea este prea mare se poate strica si radiatorul, evacuarea, etc.

Un suport de motor normal costa intre 80 si 200 de lei, in functie de marca si model. Exista si suporti mai complicati, pentru motoare de capacitate mai mare, care au doua bucse sau chiar se prind prin intermediul unui sistem complicat de conectare, ce pot ajunge si la 400 de lei.

poza

Asadar, chiar daca nu te-ai gandit vreodata sa te uiti la suportii motorului tau, acei suporti ce leaga motorul de masina, o poti face intr-o zi sau il poti ruga pe mecanic cand duci masina la revizie. De la gropi, de la socuri, sau poate ca ai mers cand aveai un injector stricat si motorul trepida violent, cert este ca suportii se pot strica. Si daca se strica unul, mai e cum mai e, ca ai parte doar de o vibratie a motorului. Dar daca se strica si al doilea... s-ar putea sa culegi ulterior motorul cu matura si farasul de pe carosabil. Asa ca mai bine arunca un ochi si asigura-te ca motorul e prins ca la carte.

poza