Din 2014, senzorii de presiune in roti au devenit obligatorii pe toate masinile noi. Pentru ca este un sistem de siguranta rutiera, deoarece, daca avem o presiune prea mica sau prea mare in anvelope, riscam sa pierdem aderenta si sa pierdem controlul vehiculului. Asadar, toti producatorii auto, inclusiv Dacia, si-au dotat masinile cu asa ceva. Insa senzorii acestia tind sa se strice. De ce oare?

Senzorii de presiune auto sunt de mai multe feluri, in functie de modul in care masoara presiunea. Sunt senzorii activi, montati in valva rotii sau in janta, care masoara constant presiunea pneului cu ajutorul unei baterii de mici dimensiuni care tine mai multi ani. Acesti senzori sunt mai costisitori, dar sunt mai precisi, transmitand "wireless" catre calculatorul masinii presiunea precisa din toate cele 4 roti ale masinii.

poza

Al doilea tip de senzori de presiune in roti este tipul de senzori pasivi. Practic, nu e vorba de senzori de presiune ci de un algoritm de calcul al presiunii prin senzorul de ABS al masinii. Cand presiunea scade sau creste, automat, diametrul rotii se schimba. Daca diametrul rotii se schimba fata de presetarea soferului, senzorul ABS simte ca acea roata franeaza altfel decat celelalte roti si avertizeaza ca exista o problema cu presiunea din anvelopa. Practic, este un mod de "identificare" a presiunii scazute, dar fara sa fie calculata cu mare precizie.

De cele mai multe ori, senzorii de presiune in roata se strica deoarece la vulcanizare nu sunt identificati corect. Mai precis, fie cand schimba valva, fie cand pun janta pe aparatul de fixare, lovesc senzorul iar acesta se strica. Senzorul este o piesa electronica usoara, dar sensibila, care nu mai inregistreaza bine presiunea la socuri violente. Anvelopa protejeaza janta de socuri agresive, omul fiind cel care strica cel mai des senzorii de presiune.

poza

Senzorii pasivi sunt o solutie mult mai ieftina, dar si mai fiabila la senzorii activi. Ambele tipuri de senzori se pot reseta, adica atunci cand umflam rotile la presiunea indicata de producator, cu automobilul stand pe loc, resetam presiunea din calculator. In momentul in care aceasta presiune scade si valoarea ajunge sub cea setata de noi, soferul primeste o avertizare in bord care ii spune sa verifice presiunea.

Presiunea anvelopelor scade si atunci cand intervine sezonul rece si aerul din pneuri se contracta. De aceea este indicat, pentru o presiune stabila indiferent de temperatura, sa umplem cauciucurile cu azot. Asadar nu este de mirare ca la venirea primului val de frig multi senzori incep sa dea alarma ca presiunea a scazut, moment in care soferul trebuie sa se duca la vulcanizare.

poza

O presiune in roti buna contribuie la o aderenta cat mai mare a masinii pe suprafata uscata, umeda sau acoperita de polei si gheata. Trebuie retinut ca autoturismul de 2 tone sau mai mult intra in contact cu asfaltul doar prin intermediul a 4 suprafete de dimensiunea unei palme, asa ca vrem sa ne asiguram ca acea aderenta este maxima. O presiune prea mica va uza anvelopa, va dezechilibra franarea si poate crea accidente.

Daca nu ai senzori de presiune in roti, macar sa ai la tine un manometru cu care sa masori lunar presiunea. Sau poti apela la o masura mai moderna, adica la niste senzori wireless care se monteaza ca niste capacele pe ventil, ce comunica direct cu o aplicatie de pe telefon, spunandu-ti ce presiune ai in fiecare cauciuc. Oricum, indiferent de metoda, cu sau fara senzori, presiunea este foarte importanta si poate salva vieti.