Poate ti s-a intamplat de mai multe ori sa ti se aprinda in bordul masinii un martor portocaliu dar nu stiai ce inseamna si ce face. De departe, cel mai cunoscut martor care se aprinde in bord este cel de Check Engine. Adica un martor care iti spune sa controlezi motorul, semnaland o problema. Insa nu se refera doar la probleme la motor acest martor...

Martorul Check Engine mai poarta si numele popular de martor "sonda lambda", din cauza ca si aceasta este o problema pe care o semnalizeaza acest martor, adica probleme la sonda lambda. Insa martorul propriu-zis de culoare portocalie are forma unui motor si se aprinde la mult mai multe probleme decat credeam.

Acest martor este, de fapt, un semnal de alarma ca exista o problema. Poate fi orice fel de problema la sistemul electric, la sistemul de franare, la senzorii motorului sau evacuarii, la admisie, la cutia de viteze sau la anexele motorului. Cand exista o asemenea problema, calculatorul masinii inregistreaza in memorie un cod de avarie care poate fi ulterior citit pe diagnoza pentru a vedea care este cauza exacta. Sau, odata cu martorul Check Engine se mai aprinde si un alt martor luminos in bord.

poza

Martorul Check Engine se aprinde, de exemplu, cand exista erori de citire ale senzorilor de orice fel. Adica senzorul ABS, sonda-lambda, senzorul de turatie, senzorul de presiune a carburantului, injectoare, senzor de volanta, vilbrochen, temperatura si asa mai departe. Dar se mai aprinde si cand exista o problema electrica, in general erori aparute la calculatoarele masinii sau la alte elemente precum relee sau sonde.

Check Engine se mai aprinde si daca temperatura motorului depaseste valorile admise, daca se strica senzorul de turatie, daca ramanem fara baterie, daca nu mai incarca alternatorul, daca nu mai merge servodirectia si tot asa. Cam orice problema care este monitorizata de un senzor de orice fel, fie el de presiune, de temperatura, electric, duce la martorul Check Engine.

Ce facem cand se aprinde acest martor? Din pacate, acest martor mai mult il bulverseaza pe sofer, decat sa-i clarifice problema aparuta la masina. Pentru ca doar cateva probleme sunt semnalate clar pe bord. Adica atunci cand se aprinde acest martor portocaliu, se mai poate aprinde un martor care iti spune ca temperatura a depasit limita permisa, semn ca trebuie sa tragi pe dreapta. Sau daca se aprinde in acelasi timp si martorul cu bateria, e clar ca ramanem fara curent si ca nu se incarca. Asadar, primul pas, atunci cand vedem aprins acest senzor este sa cautam si cauza, uitandu-ne atent daca s-a mai aprins si alt martor care sa ne spuna problema exacta.

poza

Daca nu observam problema citind bordul, atunci tragem pe dreapta imediat si ne uitam la o eventuala problema grava. Adica ne uitam pe sub masina la eventuale scurgeri de carburant, ulei sau antigel. Ridicam si capota si ne uitam daca exista scurgeri vizibile, daca antigelul da semne ca e incins, daca exista vreun furtun desfacut si asa mai departe.

Daca nu identificam o problema grava sau urgenta care ar putea impedica functionarea masinii, ne putem continua drumul fara probleme. Insa trebuie sa retinem ca este indicat sa vizitam cel mai apropiat service auto cand ajungem inapoi in oras sau cand avem timp, evitand astfel eventuale probleme mai grave care pot urma aprinderii acestui senzor numit Check Engine.