Franele auto din zilele noastre au ramas numai de doua feluri: cu discuri si placute sau cu tamburi si saboti. Fara exceptie, toate automobilele moderne au frana cu disc pe fata. Acestea pot fi cu discuri simple, ventilate sau perforate, dar toate functioneaza la fel. Adica o pompa hidraulica impinge lichidul de frana prin circuit si forta sa preseaza etrierul care, la randul sau, strange placutele pe discuri. De la forta de frecare rezultata din apasare, discul fixat pe butucul fuzetei incetineste si opreste.

Sistemul de franare cu tambur si saboti era candva utilizat pe toate cele 4 roti ale masinii. Acum insa mai e prezent doar la vehiculele ieftine cu putere mica si exclusiv pe puntea din spate. De exemplu, toate vehiculele din gama Dacia au discuri pe fata si tamburi pe spate. Iar modul de functionare al unui asemenea sistem de franare e putin diferit fata de cel cu discuri.

poza

Franele cu tambur si saboti pot fi si ele impartite in doua: combo de frana cu disc si tambur sau doar tambur simplu. Sunt unele automobile care au discuri de franare pe spate pentru frana de picior. Aceste discuri au incastrat in centru tamburul pe care apasa sabotii doar pentru frana de mana. Adica o masina cu discuri de frana pe spate pot avea tamburi pentru frana de mana. Iar altele au numai tambur cu saboti si pentru frana de mana si pentru cea de picior.

Tamburul este de fapt o carcasa din itel de forma rotunda. Acesta se invarte odata cu roata, fiind fixat pe fuzeta rotii. La interior este un ansamblu de saboti, piese metalice curbate de forma tamburului, ce pivoteaza intr-o margine, cealalta fiind mobila. Aceste piese au pe ele o suprafata de frictiune care apasa pe interiorul tamburului. La fel ca la discuri, forta de frecare duce la incetinirea rotii si la oprirea masinii.

poza

Franele cu tamburi si saboti au avantaje, dar si dezavantaje. In primul rand, avantajul unor asemenea frane este ca tot ansamblul este inchis si nu este influentat de apa, nisip, zapada, etc. Practic, sabotii nu se pot uda sau murdari. Un alt avantaj este ca rezista mult in timp acest ansamblu, avand multa suprafata de frecare, dar si groasa, iar carcasa din care este realizat tamburul e foarte groasa.

Minusurile se refera la eficienta. Adica sabotii de frana reusesc sa incetineasca mai greu masina, motiv pentru care nici nu se mai pun pe puntea fata in zilele noastre. Iar din cauza ca sunt inchise in tambur, piesele franei de acest gen se racesc mult mai greu, daca ar fi puse la munca grea si sa se incinga.

Dar si tamburii cu sabotii se uzeaza in timp. Multa lume nu stie ca trebuie si aceste piese sa fie schimbate din cand in cand. In general, ne dam seama ca avem probleme cu sabotii cand frana de mana nu prea mai tine. Daca in 5 ani schimbam 2 seturi de discuri pe fata si vreo 4-5 de placute, la tamburi s-ar putea sa umblam o singura data.

poza

Ne putem da seama usor daca trebuie sa inlocuim tamburii si sabotii de pe spate facand o vizita la service. Se poate scoate tamburul pentru a verifica grosimea suprafetei de frictiune sau pur si simplu sa simtim daca masina scoate sunete cand punem frana, daca merge infranata sau daca tamburul a ruginit excesiv.

Tamburii si sabotii se schimba numai in set. Asa ca atunci cand vrem sa facem aceasta operatiune trebuie sa ne asiguram ca vom cumpara un set de saboti si unul de tamburi. In acelasi timp, sa verificam si cablul franei de mana si sistemul cu arcuri ce decomprima sabotii, altfel s-ar putea sa vedem cum se incinge roata din cauza ca sabotii sunt mereu in contact cu tamburul, ducand la incingerea lor.

In concluzie, daca masina ta are saboti cu tamburi pe spate, nu inseamna ca ai scapat de o grija. Ci pur si simplu ca vei cheltui mai putini bani pe piese, deoarece nu trebuie sa umbli la piesele astea multi ani. Nici inlocuirea lor nu e costisitoare, avand preturi la jumatate fata de discuri si placute.

poza