Fie ca masina a fost implicata intr-un accident usor, fie de la vechime, cateodata radiatorul de apa cedeaza. Adica radiatorul de racire al motorului incepe sa aiba scurgeri. Vorbim de pierderi mici de antigel, nu de situatia in care accidentul frontal l-a spart si am pierdut tot lichidul de racire, situatie in care vorbim sigur de niste pagube care il vor trimite la gunoi. Dar de cele mai multe ori se intampla ca radiatorul sa aiba scurgeri mici, care ne lasa fara antigel in cateva luni. Ce facem in astfel de situatii?

Radiatorul auto este o piesa formata din doua elemente: corp din aluminiu si capace de plastic. Inainte, intregul radiator era construit din aluminiu, cupru sau alama, dar acum, pentru reducerea costurilor de fabricatie, radiatorul are corpul facut din aluminiu si capetele din plastic. Imbinarea celor doua materiale se face mecanic, prin apasarea unor cleme de aluminiu peste buza capacelor, fixate cu ajutorul unor garnituri de silicon. In timp, aceste cleme se slabesc si permit antigelului sa evadeze, impreuna cu invechirea garniturii de la schimbarea temperaturii, de la cald la rece si invers.

poza

De cele mai multe ori, soferul nici nu realizeaza ca sistemul de racire pierde lichid. Deoarece se prelinge printr-o crapatura mica, iar cantitatea redusa se evapora de la caldura conductelor sau chiar a radiatorului. La fel se intampla si cu uleiul care curge pe blocul motor, care odata ce se incalzeste, arde uleiul si nu vedem nicio pata pe asfalt, dar uleiul dispare. Motiv pentru care este bine sa aruncam un ochi, din cand in cand, la vasul de expansiune de sub capota, sa verificam nivelul de antigel.

Daca observam ca antigelul incepe sa dispara, e clar ca avem o scurgere. Asa ca trebuie sa verificam atent tot circuitul. In general, acolo unde este scurgerea apare si oxidarea. De exemplu, la radiator, aluminiul se albeste, ceea ce ne indica locul pe unde pierdem lichid. Fie mergem la un atelier unde sa putem ridica masina pe elevator, pentru a verifica mai bine radiatorul si conductele de dedesubt.

poza

Cand stabilim ca avem la radiator o scurgere minora, il putem repara. Daca scurgerea se face prin desprinderea celor doua elemente, adica miezul de aluminiu fata de capacul de plastic, reparatia este usoara. Radiatorul se da jos de pe masina, se desfac cele doua capace, se reface garnitura si capacele sunt prinse la loc, dupa care presiunea din interior este testata sa nu mai existe scurgeri. Daca vorbim de perforarea unui din elementii de aluminiu, se poate repara si acest amanunt, utilizand o sudura specializata.

Atunci cand unul din capacele de plastic este crapat, nu prea mai avem ce face. Am mai vazut reparatii cu diversi adezivi, dar acestia nu vor tine pe termen lung. Abia acum este momentul sa cumparam un radiator nou, de la magazin sau chiar de la dezmembrari. Tinand cont ca radiatorul nu este o piesa consumabila, il putem achizitiona si la mana a doua. Insa trebuie sa ne asiguram ca este in stare buna, fara urme de oxidare exterioara, fara elementi umflati si fara lovituri.

Fisurile din radiator incep sa apara odata cu venirea caldurii, atunci cand motorul atinge niste temperaturi mult mai inalte si presiunea din sistemul de racire creste simtitor. Daca verificam periodic antigelul, nu vom avea surprize neplacute. Cum ar fi sa ramanem fara pic de antigel in instalatie, ceea ce ar duce la defectarea definitiva a motorului.

poza