Ai spune ca racleta de parbriz este un accesoriu atat de banal si simplu incat orice sofer din Romania stie sa-l foloseasca. Insa lucrurile sunt cat se poate de departe de adevar, deoarece majoritatea soferilor folosesc racleta total gresit, iar acest lucru duce la zgarieturi pe parbriz si, uneori chiar la crapaturi. Deoarece urmeaza zile geroase care inseamna si parbriz inghetat, va dam cateva sfaturi despre cum se utilizeaza corect racleta de gheata fara sa-i daunam automobilului personal.

Racleta nu se foloseste singura

Trebuie stiut din capul locului ca o racleta de gheata nu se utilizeaza singura. Ci impreuna cu un spray de dezghetare. In strainatate, aceste sprayuri sunt pe piata de peste 20 de ani, insa abia in ultimii 5 ani si-au facut simtita prezenta si in Romania. Cand gheata este groasa pe parbriz, trebuie inmuiata cu spray care incepe sa o dizolve. Abia dupa ce dam cu spray si asteptam 5 minute putem sa inlaturam gheata cu racleta. Altfel, gheata groasa ne va determina sa impingem tare cu racleta si sa producem zgarieturi, deoarece sub gheata se afla praf si uneori nisip.

poza

Racleta nu este pentru lovit

Cand gheata e groasa si nu reusim sa o raschetam de pe sticla cu racleta, avem tendinta sa lovim cu coltul sau sa fortam formarea unor crapaturi. Din pacate, in fiecare an se sparg nenumarate parbrize pentru ca soferii lovesc puternic cu racleta in gheata, fara sa-si dea seama ca lovesc astfel si in parbriz. Coltul unei raclete, chiar daca este din plastic, actioneaza cu o forta uriasa pe parbriz, puterea fiind concentrata intr-un singur punct. Practic, racleta functioneaza ca un spargator de geamuri in caz de urgenta. Deci gheata de pe parbriz nu se loveste cu nimic, cu atat mai putin cu racleta.

poza

Atentie la chedere si garnituri

Parbrizul, dar si celelalte geamuri, sunt inconjurate de chedere, ornamente de plastic sau garnituri de silicon. Atunci cand folosim racleta, trebuie sa evitam marginile pentru a nu afecta chederul. Daca noi dam cu racleta pana in marginea parbrizului, vom lovi garnitura de cauciuc sau silicon, putem sa crapam ornamentul de plastic de la baza lui, iar la portiere riscam sa spargem chederul. Asta inseamna ca pe acolo va patrunde apa care va ingheta si cand se va dilata va largi crapatura facuta de noi. Asadar, cu racleta, e bine sa evitam marginile geamurilor.

poza

Inainte dezaburire, dupa aia racleta

Daca avem un parbriz plin de gheata groasa, trebuie prima oara sa pornim motorul masinii, sa dam climatizarea pe dezaburire cu aerul conditionat pornit. Astfel, motorul se va incalzi mai repede si aerul cald suflat pe interiorul parbrizului va incepe sa topeasca cativa microni din gheata de la exterior. Destul incat sa se desprinda mult mai usor. Dupa ce pornim motorul, pulverizam cu spray de dezghetare, dupa care folosim racleta putin cate putin, pana cand incep sa se desprinda bucati mari de gheata. Niciodata nu ne infigem direct cu racleta in parbriz, deoarece gheta e prea puternica sa fie inlaturata fara ajutor.

poza

Foloseste o racleta ingusta cu maner lung

Exista raclete de toate felurile, dimensiunile si formele. Sunt raclete care seamana cu un carton, plate, altele au maner, altele au perie incorporata. Cele mai bune sunt cele cu lama dreapta si ingusta, nu cele late. Deoarece puterea exercitata pe o lama ingusta va fi mai mare si va putea penetra mai rapid prin gheata groasa. Daca vom avea o racleta groasa, vom lovi de multe ori, o sa apasam puternic, dar degeaba. Acelasi lucru este si cu manerul. Avem o parghie si aderenta pe racleta mult mai buna daca avem un maner zdravan imbracat in material antiaderent. Cu o racleta mica vom putea inlatura doar gheata superficiala.

poza

Nu cumpara raclete ieftine

Soferii au tendinta sa cumpere raclete ieftine din supermarket. Dar acestea se vor rupe la primul contact cu gheata, facandu-le ziua mai grea si curatarea parbrizului un chin. Achizitioneaza o racleta de calitate, groasa, cu maner aderent, dar dintr-un plastic calitativ, cu muchia dreapta si bine finisata, care sa nu zgarie parbrizul. Evita racletele cu mai multe functii, cu mai multe laturi sau care au tot felul de accesorii, cum ar fi o manusa incorporata sau perie. Ai nevoie de o racleta care sa faca un singur lucru: sa inlature gheata de pe masina. Si, daca urmezi pasii de mai sus, la iarna nu vei avea probleme cu gheata, nu ti se va zgaria parbrizul si vei fi si primul care va pleca din parcare dimineta cu parbrizul curat.