Puntea unei masini este un element pe care nu-l vad multi soferi. Poate fi si de fata, dar si de spate, fiind un element structural al autoturismului care are rol multiplu. Puntea auto poate fi de mai multe feluri, in functie de cum este gandita o masina, insa orice tip de punte face acelasi lucru: sustine elementele de directie si le uneste de caroserie sau sasiu.

Puntea rigida mobila

Automobilele mai vechi erau dotata cu o punte rigida, numita popular si osie. Adica o punte care avea si rol de transmisie, avand planetarele si diferentialul incorporate, pe care se montau rotile direct, dar si pe care se puneau elemente ale suspensiei. O asemenea punte era conectata de caroserie cu niste brate, astfel incat sa aiba miscarile limitate, iar in partea de sus se conecteaza prin amortizoare sau foaie de arc. Avantajul puntilor rigide este ca sunt foarte rezistente in timp, dar si la socuri si lovituri, motiv pentru care mai sunt astazi intalnite la vehicule de teren accidentat, precum Toyota Land Cruiser sau Mercedes-Benz G Class.

poza

Puntea fixa

Autoturismele moderne sunt dotatea cu suspensie multi-link, adica independenta. Iar acest lucru nu permite utilizarea unei punti rigide. Puntea la masinile cu suspensie independenta arata altel si este practic un cadru pe care se monteaza elementele de directie si suspensie. Cadrul are in general forma de H, fiind fixat in 4 puncte. De acesta se leaga basculele, amortizoarele, arcurile, dar si caseta de directie, suportul de motor sau cutie, evacuarea si asa mai departe. Practic, puntea fata a masinilor moderne este un fel de suport pentru diverse accesorii.

poza

In limba romana, puntea fata fixa are mai multe denumiri populare. De exemplu, se numeste si jug motor, pentru ca, aparent, motorul este fixat pe el. Dar nu trebuie ca motorul sa fie fixat de aceasta punte, avand suportii proprii sudati in peretii laterali ai caroseriei interne de sub capota.

Puntea fata a masinii poate fi simpla, dintr-o singura bucata, sau formata din doua elemente. Puntile sunt realizate in functie de tipul masinii. De exemplu, pentru un vehicul simplu, cu tractiune fata, din clasa mica, puntea este simpla, in forma de H, care se demonteaza urcand masina pe elevator si scotand doar 4 suruburi de prindere. Dar daca vorbim de o masina cu motor mare, care are si tractiune 4x4, puntea poate sa fie complicata. Adica poate avea un suport pentru cutia de transfer, ca in cazul SUV-urilor, poate avea o prelungire care sa tina cutia automata daca e pozitionata transversal si asa mai departe.

poza

Puntile auto, desi sunt partea nevazuta a unei masini, au un rol foarte important. Pentru ca de ele sunt fixate, direct sau indirect, rotile care ne poarta pe asfalt, dar si directia care ne tine pe asfalt sau franele care ne opresc atunci cand e cazul. Din fericire, puntile auto nu sunt considerate consumabile si nici nu ruginesc prea usor. Deci trebuie sa cauti un asemenea element auto doar daca cumva ai lovit masina. In rest, nu trebuie sa-ti faci griji cu puntea auto.

poza