Planetarele sunt in zilele noastre piese intalnite la absolut toate autoturismele. Inainte se foloseau doar la masinile cu tractiune fata, in timp ce masinile RWD aveau punti rigide care transmiteau tractiunea catre roti. Insa de cand suspensia independenta este ceva firesc la toate masinile, indiferent de felul tractiunii, planetarele sunt acum peste tot intalnite. Iata ce face mai exact o planetara.

Ce este planetara auto?

O piesa care face parte din sistemul de transmisie. Este ultima piesa care duce energia cinetica a motorului la roata. Planetara auto este un ax cardanic cu doua articulatii la capete, numite capete de planetara (extern si intern). Axul central este o bucata serioasa de otel cuplata la cele doua capete care au o miscare decateva grade pentru a permite miscarea rotilor la denivelari, dar si miscarea cand invarti volanul.

poza

Ce face planetara auto?

O planetara continua transmisia cutiei de viteze pana la roti. In cazul unei masini cu tractiune fata, cele doua planetare pentru cele doua roti ies direct din cutia de viteze. In cazul unei masini cu tractiune spate, din cutia de viteze iese un cardan care ajunge intr-un diferential. Din diferential ies mai departe cele doua planetare. Un capat al planetarei este in cutie sau diferential, iar celalalt in butucul fuzetei, unde este blocat prin intermediul dintilor pe care ii are, astfel incat sa sa se invarta simultan cu butucul si cu discul de frana.

Cum functioneaza o planetara?

Planetara de masina este un ax articulat prin care se transmite o miscare de rotatie. Articulatiile dintre ax si cele doua capete sunt exact ca o cruce cardanica, adica permit rotatia chiar daca exista o rupere de aliniere. Cele doua articulatii sunt acolo pentru ca partea dinspre roata, acolo unde este fuzeta cu roata, sa se poata misca sus-jos la denivelari. Planetarele pentru tractiune fata permit o miscare mai ampla intre cele 3 elemente, adica ax si 2 capete de planetara, pentru a lasa roata sa bracheze in viraje. Articulatiile dintre ax si capete se fac prin intermediul unor tripode, adica o piesa cu 3 rulmenti care pemite continuarea rotatiei chiar daca invarti de volan. Articulatiile sunt acoperite de un burduf din caucuc care tine vaselina la interior.

poza

Ce se strica la o planetara?

In general, daca circulam normal, planetarele unei masini cu tractiune spate nu se strica niciodata. Insa planetarele unei masini cu tractiune fata, care vireaza si pune o forta suplimentar pe articulatia planetarei, cedeaza la un moment dat. Soferul incepe sa auda un bocanit, un tacanit puternic de fier pe fier, atunci cand vireaza si accelereaza usor. In timp, acest tacanit devine mai puternic si apare chiar si cand accelerezi in linie dreapta.

Tripoda, adica articulatia dintre capul de planetara si axul central se uzeaza si cedeaza. Acest lucru se intampla cand ciupim sau rupem burduful de planetara si incepem sa pierdem vaselina sau lasam sa intre praf si mizerie. Capul de planetara (cu tot cu tripoda) se cumpara separat in acest caz, dar putem cumpara si planetara cu totul. Varianta mai ieftina este sa inlocuim doar capul de planetara, dar manopera va fi mai scumpa.

poza

Planetarele interne

Masinile cu punti rigide au si ele planetare, dar interne, care se afla in interiorul puntii rigide. Sunt niste bare solide din otel, cu dinti la ambele capete, care se invart intr-o baie de vaselina. Unii le numesc ax de punte, altii planetare, altii cardane interioare. Dar le putem numi planetare interioare. Acestea nu prea se strica niciodata, in cazul unui asemenea tip de punte schimbandu-se doar crucile cardanice de la capete.

Asadar, daca ai luat o masina mai veche, sunt mari sanse ca o planetara sa cedeze. Verifica burdufurile planetarei si evita sa accelerezi puternic cu rotile virate. Daca insa auzi trosnituri si simti chiar in volan vibratii la viteze mici, cand virezi si accelerezi usor, e cazul sa vezi ce se intampla acolo. Si, cel mai probabil, trebuie sa cumperi un cap de planetara.