Asa cum va povesteam despre sistemul de evacuare, prin care sunt eliminate noxele rezultate in urma arderii interne, asa exista si sistemul de admisie prin care motorul inspira aer. Admisia auto este un circuit prin care aerul intra in motor din atmosfera, inainte sa se amestece cu benzina si sa produca arderea. Iata care sunt elementele unui sistem de admisie.

Filtrul de aer

Filtrul de aer este primul element al admisie. Filtrul este montat intr-o carcasa speciala, carcasa in care intra aerul din atmosfera printr-o palnie sau pur si simplu printr-o gaura. Exista si filtre conice care nu sunt introduse intr-o carcasa, ci aspira aerul direct. Un filtru de aer poate fi de mai multe feluri, insa majoritatea masinilor au un filtru dreptunghiular fabricat din hartie si bumbac. Acest filtru se schimba regulat, la fiecare revizie auto.

Debitmetru

Asa cum ii spune si numele, debitmetrul este o piesa auto care masoara debitul de aer. Debitmetrul are un senzor care ii transmite calculatorului ce cantitate de aer intra pe admisie, astfel incat sa pregateasca o cantitate potrivita de benzina. Debitmetrul poate fi instalat imediat dupa filtrul de aer sau aproape de galeria de admisie. Daca un debitmetru se defecteaza, calculator va primi informatii false si motorul poate sa consume mult mai mult sau sa mearga intrerupt.

poza

Tubulatura

O admisie are mai multe elemente de tubulatura, din metal sau plastic. Fie ca vorbim de tubulatura care duce aerul catre debitmetru sau catre admisie, fie ca vorbim de tubulatura de admisie de la turbo, exista mai multe segmente conectate cu celelalte elemente ale admisiei. Acolo unde aerul este rece se foloseste tubulatura de plastic, dar daca localizarea este in apropierea unei zone incinse, se foloseste tubulatura din aluminiu sau inox.

Clapeta de acceleratie

Debitmetrul masoara cantitatea de aer, iar clapeta de acceleratie regleaza cantitatea de aer. In functie de cum apasam pedala de acceleratie, clapeta se deschide sau se inchide, lasand mai mult aer sa intre in admisie. La clapeta este conectat si calculatorul central al masinii care, impreuna cu informatiile primite de la debitmetru si de la sonda lambda, stie sa transmita catre injectoare cantitatea de carburant necesara. Clapeta se poate bloca sau senzorul din ea se poate strica, daca este electronica, nu prin cablu, ca la Daciile vechi, iar asta va duce la turarea motorului.

poza

Turbocompresorul

Nu are rost sa vorbim si despre un compresor mecanic, deoarece in ziua de azi avem numai masini turbo, asa ca ne referim numai la turbina propriu-zisa. Este un element ce face parte din admisie si din evacuare in acelasi timp. Se foloseste de evacuare ca sa se invarta si sa impinga aerul cu presiune in admisie. Compresorul, adica partea de aer a turbinei, nu cea de evacuare, este conectat prin tubulatura de galeria de admisie.

poza

Galeria de admisie

Ultima piesa a admisiei inainte ca aerul sa intre propriu-zis in motor este galeria. Aceasta este o piesa metalica realizata din fonta, aluminiu sau inox. Pe galeria de admisie sunt montate si injectoarele, individual pe fiecare piston. Galeria este fixata de chiulasa prin suruburi si are culoare pentru fiecare cilindru. Adica daca avem un motor cu 4 cilindri, o sa avem o galerie cu 4 culoare. Galeria de admisie se monteaza cu ajutorul unei garnituri si, imediat dupa ea, are loc amestecul aer-combustibil si se face arderea.

poza

In cazul unei admisii, debitmetrul este cel mai sensibil element. Sunt anumite marci de modele care au un punct slab la acest capitol si debitmetrul se strica repede. Mai pot aparea probleme cu clapeta de acceleratie sau cu partea de compresor a turbinei. Dar poate cel mai important element este filtrul de aer. Daca circulam cu un filtru infundat si murdar o sa avem consum mare si o ardere ineficienta care poate strica motorul. Cu putina atentie, in general, admisia nu este un sistem care cedeaza usor, dar daca omitem sa dam un minimum de atentie, putem sa spunem adio intregului motor.