Calculator motor avand codul 03G906016CB / 0281011900 / 1039S062106 pentru Seat Toledo 2006
[ 06H 903 016L ] Alternator VAG [Skoda,Seat,Volkswagen,Audi] 1.8 benzina CDH
Seat
.Importanta farurilor pentru masina ta
Farurile sunt principala componenta a sistemului de iluminare. Ele emit lumina in directia de deplasare oricand acest lucru este necesar. Sarcina lor principala este de a ilumina carosabilul in conditii de intuneric si de vizibilitate redusa.
Farurile au doua faze cunoscute sub numele de faza scurta si faza lunga. Luminile de faza lunga au o amploare mai mare si sunt aprinse doar atunci cand nu exista alti soferi in zona vizibila. Faza scurta sau faza de intampinare este folosita pe toata perioada in care autovehiculul se afla in miscare. In Romania este obligatorie utilizarea fazei de intampinare pe drumurile publice situate in afara localitatii indiferent daca afara este zi sau noapte, aspect benefic unei mai bune vizibilitati in trafic.
Un far este compus dintr-o lampa, adica un bec, si un reflector, cunoscut si sub numele de oglinda, care are o forma parabolica menita sa concentreze toata lumina intr-un singur fascicul. Unele faruri au si o lentila a carei functie este de a asigura dispersia uniforma a luminii.
Cele
mai
intalnite
becuri,
atat
pentru
faza
scurta
cat
si
lunga,
sunt
cele
halogen
de
tipul
H7,
H4,
H1,
H3,
HB3
si
H9.
Exista
si
faruri
care
folosesc
becuri
de
tip
xenon
care,
pentru
a
genera
lumina
necesara,
folosesc
gaz
xenon.
Practic,
mediul
in
care
se
produce
lumina
este
constituit
din
gazul
xenon
inchis
ermetic
in
sticla
becului.
Ultima
tehnologie
o
reprezinta
farurile
cu
tehnologia
LED,
adica
cele
pe
baza
de
diode.
Farurile
LED
reprezinta
viitorul
in
materie
de
performanta
insa
nu
trebuie
sa
uitam
de
costuri
care
sunt
foarte
importante
in
industria
auto.
Prin
urmare,
vom
explica
si
latura
economica
privind
costul
de
utilizare
al
unui
vehicul
cu
una
din
cele
3
tehnologii.
Cat
costa
un
bec
cu
halogen?
Un
bec
de
tipul
H7
sau
H4
are
un
pret
de
pornire
de
10
lei.
Producatori
mari
precum
Bosch,
Philips,
Valeo
aduc
pe
piata
astfel
de
becuri
incepand
cu
15
lei
pentru
cea
mai
ieftina
gama
a
lor,
dar
preturile
pot
urca
pana
la
65
de
lei
pentru
becurile
care
promit
o
luminozitate
cu
pana
la
120%
mai
mare
fata
de
becul
standard.
Nu
e
un
secret
ca
becurile
cu
luminozitate
+120%
au
o
durata
de
viata
mai
mica.
Cat
costa
o
instalatie
de
tip
xenon?
Becurile
cu
xenon
de
tipul
D1S,
D2S
si
D3S
sunt
cele
mai
intalnite
si
vin
montate
din
fabrica
pe
modelele
premium
sau
cu
dotari
extra.
Pretul
unui
astfel
de
bec
porneste
de
la
100
de
lei
si
poate
ajunge
la
350
de
lei
la
un
producator
cum
ar
fi
Osram
sau
Philips.
Xenonul
este
un
gaz
prezent
in
interiorul
becului,
iar
cand
acesta
este
strabatut
de
curent
genereaza
o
lumina
puternica,
acesta
fiind
principiul
de
functionare.
Pentru
a
putea
fi
utilizat
are
nevoie
de
un
mic
transformator
sau
droser
sau
balast
cum
este
cunoscut
in
lumea
auto.
Becurile
cu
xenon
au
o
durata
de
viata
foarte
mare
fata
de
cele
cu
halogen,
de
pana
la
10
ori
mai
lunga,
dar
si
ele
isi
pierd
din
capacitatea
de
a
lumina
intr-un
interval
de
5-10
ani.
Cat
costa
un
far
cu
tehnologia
LED?
Asa
cum
am
mentionat,
aceasta
este
ultima
tahnologie
adusa
pe
piata
de
catre
constructorii
auto.
Fie
ca
se
numesc
Laser,
Matrix,
IntelliLux
LED
sau
Multibeam,
acestea
se
bazeaza
pe
o
multitudine
de
LED-uri
care
au
capacitatea
de
a
face
din
noapte
zi.
Coroborate
cu
alti
senzori
si
calculatoare,
aceste
faruri
au
capacitatea
de
a
schimba
singure
faza
de
drum
cu
cea
de
intampinare,
da
a
ocoli
masinile
care
vin
din
sens
opus
si
chiar
de
a-i
semnala
soferului
pietonii
de
pe
carosabil
printr-un
flash
repetat
pe
directia
lor.
LED-urile
au
o
durata
de
viata
foarte
mare
si
un
consum
de
energie
mic,
dar
cand
vine
vorba
de
costuri
de
inlocuire,
acestea
sunt
corp
comun
cu
farul,
ceea
ce
duce
la
necesitatea
de
a
schimba
intregul
far.
Costurile
pot
fi
de
4000
de
lei
pentru
o
bucata.
Cei
mai
cunoscuti
producatori
de
lampi
și
faruri
sunt:
Hella,
Bosch,
TYC,
Valeo,
Johns,
Diederichs,
Van
Wezel.
Teoretic,
un
far
trebuie
sa
functioneze
corect
pe
toata
durata
de
viata
a
unui
autovehicul,
dar
exista
situatii
in
care
acestea
trebuie
schimbate.
Iata
cateva
sfaturi
pentru
a
te
bucura
de
o
lumina
puternica:
- asigura-te ca farurile sunt reglate corect; in acest fel nu-i vei orbi pe ceilalți participanti la trafic;
- din cand in cand trebuie sa inlocuiesti becul farului pentru ca are are o durata de viata limitata, indiferent daca este cu halogen sau xenon;
- in cazul in care farul se abureste, inseamna că exista umiditate in interiorul carcasei; in cele mai multe cazuri acesta are o fisura, un manson de cauciuc deteriorat sau un capac montat gresit care permite intrarea umiditatii in far;
- in cazul in care apa patrunde in interiorul carcasei, iti recomandam inlocuirea becului si remediarea cauzei.
Cand
este
respinsa
masina
ta
la
statia
ITP
datorita
farurilor?
Orice
modificarea
a
sistemului
de
iluminarea
este
interzisa.
Celebrele
pozitii
America,
ploapele
tuning,
folia
colorata
sau
fumurie
sau
orice
altceva
care
obstructioneaza
lumina
sau
functia
farurilor
este
ilegala
si
poate
duce
la
suspendarea
certificatului
de
inmatriculare.
In
situatia
in
care
masina
a
fost
din
Anglia
si
s-a
schimbat
volanul
de
pe
dreapta
pe
stanga,
obligatoriu
va
avea
nevoie
de
alte
faruri
destinate
circulatiei
pe
partea
dreapta
a
carosabilului.
Este
montarea
becurilor
colorate
legala?
Montarea
becurilor
de
culoare
albastra
sau
rosie
este
ilegala.
Doar
masinile
care
au
un
regim
de
circulatie
special
pot
avea
aceste
lumini.
Singurele
becuri
colorate
care
pot
fi
montate
legal
sunt
cele
cu
lumina
galbena
si
se
folosesc
in
special
la
proiectoarele
de
ceata
oferind
o
vizibilitate
mai
buna.
Cum
se
inlocuiesc
corect
becurile?
Fie
ca
vorbim
de
inlocuirea
unui
bec
ars
sau
inlocuirea
preventiva
cu
un
set
de
becuri
mai
performante,
procedura
este
aceeasi.
Ne
asiguram
ca
farurile
sunt
stinse
si
becurile
sau
soclul
becului
nu
sunt
fierbinti.
Se
indeparteaza
capacul
de
protectie
al
farului,
se
rasuceste
becul
sau
se
desfac
clemele
de
fixare.
Daca
este
necesar
sa
atingi
partea
de
sticla
a
becului,
foloseste
o
carpa.
Urmele
pot
afecta
calitatea
luminii
si
pot
deteriora
mai
repede
sticla.
Se
recomanda
becuri
de
calitate
si
cu
un
consum
recomandat
de
producator.
Nu
se
recomanda
utilizarea
becurilor
de
100
Wh
deoarece
in
unele
situatii
instalatia
poate
cauza
un
incendiu
sau
becul
poate
topi
farul.
Un
bec
montat
gresit
poate
strica
farul
sau
modifica
reglajul
farului.
In
unele
situatii
in
care
spatiul
este
insuficient
pentru
aceasta
operatiune,
se
recomanda
demontarea
farului.
Cum
sa
faci
polish
farurilor?
Farurile
din
material
plastic
au
inlocuit
farurile
din
sticla
din
motive
de
siguranta
pentru
pietoni.
In
timp,
s-a
dovedit
ca
soarele,
temperatura
becului
si
nisipul
de
pe
carosabil
le
afecteaza
si,
intr-un
interval
scurt
de
timp,
devin
ineficiente.
Plasticul
se
zgarie
si
se
matuieste
devenind
opac.
O
solutie
este
polish-area
farurilor
pentru
a
le
reda
luciul
si
a
permite
luminii
sa
ajunga
pe
carosabil.
Exista
diverse
kit-uri
de
polish-are
a
farurilor
cu
preturi
cuprinse
intre
30
si
150
de
lei.
Kit-urile
pentru
polish-area
farurilor
contin
hartie
abraziva
cu
3
tipuri
de
granulatie,
pasta
de
polish,
un
burete
de
aplicare
si
o
laveta
de
microfibra.
Prima
etapa
este
izolarea
farului
de
caroserie
cu
banda
de
hartie.
Se
va
incepe
slefuirea
cu
smirghel,
granulatie
de
1.000,
si
apoi
cu
smirghel
de
2.000
si
3.000.
Miscarile
trebuie
sa
fie
liniare,
deci
nu
cu
miscari
de
rotatie.
Pasta
abraziva
se
va
aplica
cu
un
burete
folosind
aceleasi
miscari.
Folosirea
unei
unelte
cu
o
turatie
prea
mare
poate
duce
la
topirea
suprafetei
sau
deteriorarea
iremediabila.
Cand
farul
a
ajuns
la
luciul
dorit
se
poate
etansa
suprafata
folosind
un
lac
special
sau
o
folie
transparenta
de
protectie.
Cum
se
aplica
folie
pe
faruri?
Folia
pentru
faruri
este
o
folie
speciala,
transparenta
si
aderenta
pe
suprafete
de
plastic.
Farul
trebuie
curatat
temeinic
inainte
ca
folia
sa
poata
fi
aplicata.
Va
fi
nevoie
de
un
aplicator,
un
pulverizator
cu
apa
si,
in
unele
situatii,
un
pistol
de
suflat
aer
cald.
Montarea
foliei
fumurii
sau
colorate
este
interzisa
de
lege
si
poate
duce
la
suspendarea
certificatului
de
inmatriculare
de
catre
un
agent
constatator.
Cat
costa
aplicarea
foliei
pe
faruri?
Pretul
pentru
aplicarea
foliei
pe
o
pereche
de
faruri
la
un
atelier
pleaca
de
la
100
de
lei,
fiind
incluse
materialele
si
manopera.
Se
recomanda
sigilarea
suprafetei
dupa
polish-area
farurilor,
altfel,
acestea
se
vor
matui
in
scurt
timp.
Ce
inseamna
faruri
automate?
Functia
Auto
este
prezenta
de
peste
20
de
ani
in
industria
automobilelor,
practic
farurile
se
aprind
singure
cand
senzorul
de
lumina
le
comanda.
Functia
automata
a
farurilor
aprinde
farurile
cand
afara
este
noapte,
cand
se
face
trecerea
de
la
lumina
la
intuneric
sau
cand
se
circula
printr-un
pasaj
sau
tunel.
Ce
inseamna
faruri
"follow
me
home"?
Functia
"follow
me
home"
mentine
farurile
sau
proiectoarele
de
ceata
aprinse
circa
30
de
secunde
dupa
ce
masina
a
fost
parcata
si
inchisa
pentru
a
facilita
vizibilitatea
pe
timp
de
noapte
a
conducatorului
auto
pana
la
intrarea
in
casa.
Ce
inseamna
faruri
bi-xenon?
Farurile
bi-xenon
sunt
acele
faruri
care
folosesc
tehnologia
becurilor
cu
xenon
pentru
ambele
faze.
Cum
se
regleaza
farurile
si
cat
costa?
Reglarea
farurilor
intr-un
service
cu
ajutorul
unui
aparat
de
reglat
farurile
este
o
operatiune
foarte
simpla,
iar
pretul
ei
pleaca
de
la
30
de
lei.
Acelasi
aparat
este
folosit
si
de
statiile
de
ITP
pentru
a
verifica
daca
farurille
lumineaza
corect.
Omologarea
farurilor
cu
xenon
sau
de
tip
LED
Este
aproape
imposibil
sa
iti
montezi
faruri
cu
xenon
pe
masina
si
sa
respecti
legea,
atat
timp
cat
masina
nu
a
venit
din
fabrica
cu
asa
ceva.
Registrul
Auto
Roman
interzice
montarea
unui
alt
tip
de
iluminare
fara
ca
acesta
sa
nu
fie
omologat
si
mentionat
in
cartea
de
identitate
a
autoturismului.
Inlocuirea
sursei
de
iluminare
a
masinii
cu
un
kit
xenon,
conform
spuselor
oficialilor
RAR,
se
face
doar
in
conditii
speciale,
extrem
de
greu
de
indeplinit
de
catre
majoritatea
soferilor.
Ca
sa
respecte
legea,
un
kit
cu
xenon
trebuie
neaparat
sa
fie
format
din:
faruri
specifice,
surse
de
lumina
cu
descarcare
in
gaz,
dispozitiv
care
declanseaza
arcul
electric
(ignitor)
si
cel
care
stabilizeaza
curentul
electric
(ballast),
sistem
automat
de
reglaj
in
functie
de
sarcina,
spalator
far.
Cine
doreste
sa
fie
in
legalitate
are
doar
doua
variante:
1.
Prima
este
sa-si
cumpere
sistemul
de
iluminare
original,
special
pentru
un
anume
model
de
masina,
sistem
care
a
fost
montat
pe
vehicule
similare.
2.
O
alta
varianta
este
montarea
unor
faruri
aftermarket.
Montarea
farurilor
cu
xenon
aftermarket,
numite
oficial
retrofit,
este
obligatoriu
sa
fie
realizata
intr-un
service
omologat
pentru
modificari
constructive.
Acest
service
trebuie
sa-ti
ofere
la
finalul
montajului
o
declaratie
de
conformitate
emisa
de
inginerii
de
acolo,
in
care
sa
fie
enumerate
elementele
montate,
cu
specificarea
numerelor
de
omologare
CE/ECE-ONU
pentru
fiecare
element
in
parte.
Ulterior,
cei
care
si-au
pus
pe
masina
faruri
cu
xenon
aftermarket
trebuie
sa
mearga
la
o
reprezentanta
RAR
pentru
a
mentiona
in
carte:
“Echipare
retrofit
cu
surse
de
lumina
cu
descarcare
in
gaz”.
Asta
inseamna
o
modificare
in
carte
care
costa
circa
150
de
lei.
Ce
se
poate
strica
la
un
far?
Cu
totii
am
avut
un
bec
ars
candva,
fie
el
de
faza
scurta
sau
pozitie,
dar
in
cateva
minute
problema
a
putut
fi
remediata
cu
becuri
noi.
Se
recomanda
schimbul
becurilor
in
set.
In
cazul
unei
tamponari,
primele
care
cedeaza
sunt
clemele
de
fixare
ale
farului.
Farul
este
prins
pe
suportul
de
far
in
3
puncte
cu
ajutorul
unor
cleme
de
plastic,
o
prelungire
a
carcasei
din
spate
a
farului.
Metoda
ieftina
de
reparatie
este
lipirea
lor
cu
adezivi
speciali
sau
sudura
in
plastic.
Pentru
unele
modele
des
intalnite
pe
piata,
exista
kit-uri
de
reparatie
urechi
far.
Acestea
variaza
intre
30
si
200
de
lei
in
functie
de
complexitate
si
modelul
masinii.
Tot
la
defectiuni
poate
fi
trecuta
si
matuirea
sticlei
sau
a
oglinzii.
In
cazul
oglinzii
nu
exista
o
varianta
de
reparatie
dat
fiind
faptul
ca
majoritatea
farurilor
nu
pot
fi
desfacute.
In
cazul
sticlei,
aceasta
poate
fi
polish-ata,
iar
apoi
etansata
suprafata
cu
folie
sau
lac
pentru
plastic.
Faruri
second
hand
originale
vs.
faruri
noi
aftermarket
Pretul
unui
far
nou
si
original,
poate
fi
foarte
mare.
La
unele
modele
premium
poate
ajunge
la
1000
de
euro.
Pentru
situatiile
in
care
farurile
nu
se
mai
pot
repara,
exista
doua
alte
variante
mult
mai
ieftine.
Farurile
la
mana
a
doua,
comercializate
de
catre
cei
care
dezmembreaza
masini,
care
sunt
faruri
originale,
montate
din
fabrica.
Calitatea,
in
aceasta
situatie,
este
cea
de
producator,
fiind
farurile
din
echiparea
originala
a
masinii.
Trebuie
insa
avut
grija
la
starea
lor,
daca
prezinta
crapaturi,
daca
sunt
matuite
sau
daca
plasticul
este
imbatranit.
A
doua
varianta
de
buget
o
reprezinta
farurile
noi
aftermarket,
adica
facute
de
diversi
producatori
precum
Hella,
Bosch,
TYC,
Valeo,
Johns,
Diederichs,
Van
Wezel.
Unele
dintre
aceste
firme
produc
si
pentru
constructorii
de
masini;
practic
sunt
sanse
sa
achizitionam
faruri
la
calitate
OE
cu
pret
de
faruri
OEM.
Intodeauna
se
recomanda
schimbarea
farurilor
in
pereche,
mai
ales
la
masinile
mai
vechi,
altfel
va
fi
inevitabil
sa
nu
existe
diferente
estetice
intre
ele.
Montajul
unei
perechi
de
faruri
noi
ofera
in
primul
rand
o
mai
buna
vizibilitate
in
conditii
de
noapte
sau
ploaie,
imbunatateste
aspectul
vizual
al
masinii
si
faciliteaza
vanzarea
rapida
a
acesteia.
Ce
sunt
farurile
adaptive?
Accidentele
rutiere
grave
pe
timp
de
noapte
sunt
cu
40%
mai
multe
decat
cele
pe
timp
de
zi,
ca
urmare
a
unei
vizibilitati
mai
reduse,
chiar
daca
traficul
din
timpul
zilei
este
mai
intens.
Farul
din
dreapta
este
reglat
sa
lumineze
partea
dreapta
a
carosabilului,
acolo
unde
circula
biciclistii,
pietonii
sau
animalele.
Farul
din
stanga
este
raspunzator
de
partea
stanga
a
drumului,
dar,
pentru
a
nu
orbi
ceilalti
participanti
la
trafic,
acesta
este
reglat
prin
constructie
sa
lumineze
in
jos
si
pe
o
distanta
mica.
Acest
fenomen
devine
o
problema
atunci
cand
drumul
vireaza
spre
stanga
deoarece
soferul
are
o
suprafata
foarte
mare
in
partea
stanga
a
masinii
pe
care
farul
nu
o
poate
acoperi.
Farurile
adaptive
corectează
acest
"defect",
datorită
legaturii
electronice
care
exista
intre
faruri
si
senzorii
de
pe
coloana
de
directie,
rotirea
farurilor
in
plan
orizontal
producandu-se
progresiv
in
functie
de
raza
de
curbura
a
virajului,
astfel
incat
farurile
sa
fie
orientate
in
permanenta
pe
directia
de
mers.
La
unii
producatori
farul
isi
roteste
centrul
fascicolului
luminos
la
un
unghi
maxim
de
150
de
grade
catre
centrul
curbei,
iar
cel
din
dreapta
ramane
nemiscat.
Altii
se
bazeaza
pe
adaugarea
unui
bec
in
interiorul
farului,
orientat
catre
partea
stanga
si
care
se
aprinde
doar
atunci
cand
conducatorul
auto
executa
un
viraj
strans
spre
stanga.
Prin
aceste
metode,
farurile
adaptive
reusesc
sa
ofere
o
mai
buna
vizibilitate
pe
timp
de
noapte,
crescand
siguranta
participantilor
la
trafic.
Se
pot
regla
farurile
din
Anglia
pentru
circulatia
pe
drumurile
din
Romania?
Pentru
masinile
din
Anglia
care
sunt
inmatriculate
in
Romania,
cu
sau
fara
schimbarea
volanului
de
pe
dreapta
pe
stanga,
este
obligatorie
schimbarea
farurilor
cu
unele
omologate
pentru
circulatia
pe
partea
dreapta
a
carosabilului.
Farurile
din
Anglia
nu
se
pot
regla
pentru
a
putea
fi
folosite
in
Europa
deoarece
ele
din
constructie
sunt
gandite
cu
un
anumit
unghi
al
oglinzii.
Inspectorii
de
la
RAR
nu
vor
accepta
inmatricularea
unei
masini
din
Anglia
cu
farurile
destinate
circulatiei
pe
partea
stanga.
Va
fi
nevoie
de
o
pereche
de
faruri
destinate
circulatiei
in
Europa
pentru
a
putea
inmatricula
o
masina
destinata
circulatiei
in
Anglia.
Mutarea
volanului
in
vederea
inmatricularii
in
Romania
nu
este
obligatorie,
insa
schimbarea
farurilor
este.
Pentru
cei
care
sunt
in
tranzit
pe
teritoriul
Romaniei,
pentru
a
fi
in
legalitate,
exista
covertori
de
lumina
pentru
faruri
pentru
masini
din
Anglia.
Acestea
regleaza
raza
farurilor
pentru
circulatia
pe
banda
stanga.
Acesti
convertori
se
lipesc
pe
sticla
farurilor,
iar
dupa
montare
vor
redirectiona
lumina
corect
pentru
circulatia
pe
banda
dreapta.
Se
folosesc
la
masinile
cu
volan
pe
dreapta,
aduse
din
UK,
care
circula
pe
drumurile
europene.
Pretul
unui
astfel
de
kit
este
de
aproximativ
30
de
lei.